عوامل موثر بر اشتراک گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه های اجتماعی: با تاکید بر نقش تعدیلگر دانش مصرف کننده از اخبار جعلی | ||
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1401، صفحه 23-47 اصل مقاله (450.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ismc.2022.38147.2462 | ||
نویسندگان | ||
محمد باشکوه اجیرلو* 1؛ عادله دهقانی قهنویه2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛ | ||
2دانشجوی دکترای گروه مدیریت بازرگانی - بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
انتشار اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از نگرانیهای اصلی بخشهای مختلف جامعه از جمله خردهفروشیها و ارائهکنندگان خدمات میباشد؛ زیرا بر رفتار خرید مصرفکنندگان و میزان فروش خرده-فروشان تاثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی با تاکید بر نقش تعدیلگر دانش مصرفکننده از اخبار جعلی کرونا است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای پیمایشی است. جامعه آماری کاربران رسانههای اجتماعی در کرونا است. 219 نفر براساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه و تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Spss 25 و Smart Pls 2.0انجام گرفت. براساس یافتههای پژوهش، جستجوی اطلاعات، کنش متقابل اجتماعی، وقت گذراندن، نوعدوستی و سرگرمی بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیری مثبت و معنادار دارد. تابآوری مصرفکننده بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیری منفی و معنادار دارد. دانش اخبار جعلی قادر است تاثیر جستجوی اطلاعات بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی و همچنین تاثیر کنش متقابل اجتماعی بر اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانههای اجتماعی را تعدیل کند. | ||
کلیدواژهها | ||
"اشتراکگذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه اجتماعی"؛ "دانش اخبار جعلی"؛ "تابآوری مصرفکننده"؛ "نوع دوستی"؛ "کنش متقابل اجتماعی" | ||
مراجع | ||
جعفریان، حسن. (1399). گونهشناسی پیامهای پربیننده اینستاگرام با موضوع کرونا، فصلنامه مطالعات میان رشتهای ارتباطات و رسانه، 3 (2)، 155- 177.
داوری، علی؛ رضازداه، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
ذکایی، محمد سعید، ویسی، سیمین. (1399). آثار پاندمی کوید 19 بر ساختار عاطفی در آئینه شبکههای اجتماعی مجازی ایرانی، مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 13 (2)، 1 -29.
راشدی، علی؛ موسوی کاشی، زهره. (1399). بررسی تاثیر رسانههای سازمانی و اجتماعی بر پیشگیری از کرونا با میانجیگری ادراک ریسک فردی و نقش تعدیلگر جنسیت، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 11(4)، شماره پیاپی 38، 220- 192.
رحمانزاده، سیدعلی؛ توکلی، مهرداد. (1396). آسیب شناسی اشاعه حقوق شهروندی از طریق رسانههای جمعی، رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 7 (2)، 87- 104.
صلواتیان، سیاوش؛ دولتخواه، مهدی. (1396). تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر هویت فرهنگی دانشجویان، رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 7 (1)، 49- 66.
فرقانی، محمد مهدی، موذن، کاظم. (1398). شرایط و فرایندهای موثر در مصرف برنامههای سیاسی سرگرمکننده در میان مخاطبان جوان، رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 9 (1)، 291- 255.
محمدیفر، یوسف؛ امیری، صبا. (1399). رویکردی میان رشتهای به رفتار خرید مصرفکنندگان در شرایط بحران: با تاکید بر بحران کووید 19، مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 12 (3)، 113-144.
مرادی، علی؛ محمدیفر، نجات. (1399). نقش شبکههای اجتماعی در شکلگیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)، انتظام اجتماعی، 12 (2)، 123 -148.
Al-Zaman, M. S. (2020). COVID-19-related fake news in social media. medRxiv.
Anspach, N. M., & Carlson, T. N. (2020). What to believe? Social media commentary and belief in misinformation. Political Behavior, 42(3), 697-718.
Appel, G., Grewal, L., Hadi, R., Stephen, A.T., (2020). The future of social media in marketing. J. Acad. Market. Sci. 48 (1), 79–95.
Apuke, O. D., & Omar, B. (2020). Modelling the antecedent factors that affect online fake news sharing on COVID-19: the moderating role of fake news knowledge. Health Education Research, 35(5), 490-503.
Apuke, O. D., & Omar, B. (2021). User motivation in fake news sharing during the COVID-19 pandemic: an application of the uses and gratification theory. Online Information Review.
Bermes, A. (2021). Information overload and fake news sharing: A transactional stress perspective exploring the mitigating role of consumers’ resilience during COVID-19. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102555.
Bermes, A., & Gromek, C. L. (2021). Don’t Want It Anymore? Resilience as a Shield Against Social Media-Induced Overloads.
Boberg, S., Quandt, T., Schatto-Eckrodt, T., & Frischlich, L. (2020). Pandemic populism: Facebook pages of alternative news media and the corona crisis--A computational content analysis. arXiv preprint arXiv:2004.02566.
Chang, S. E., Liu, A. Y., & Shen, W. C. (2017). User trust in social networking services: A comparison of Facebook and LinkedIn. Computers in Human Behavior, 69, 207-217.
Chen, X. (2016). The influences of personality and motivation on the sharing of misinformation on social media. IConference 2016 Proceedings.
Desai, B., Pillai, S., Damle., P. (2021). Social Media, Misinformation and Covid-19. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(2), 1941-1954.
Duffy, A., Tandoc, E., & Ling, R. (2020). Too good to be true, too good not to share: The social utility of fake news. Information, Communication & Society, 23(13), 1965–1979.
Egelhofer, J.L., Lecheler, S., (2019). Fake news as a two-dimensional phenomenon: a framework and research agenda. Annals of the International Communication Association 43 (2), 97–116.
Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience. European psychologist.
Handarkho, Y. D. (2020). Impact of social experience on customer purchase decision in the social commerce context. Journal of Systems and Information Technology.
Hartley, K., & Vu, M. K. (2020). Fighting fake news in the COVID-19 era: policy insights from an equilibrium model. Policy Sciences, 53(4), 735-758.
Hou, Z., Du, F., Jiang, H., Zhou, X., & Lin, L. (2020). Assessment of public attention, risk perception, emotional and behavioural responses to the COVID-19 outbreak: social media surveillance in China. Risk Perception, Emotional and Behavioural Responses to the COVID-19 Outbreak: Social Media Surveillance in China (3/6/2020). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |