تحلیل گفتمان آگهیهای بازرگانی بوممحور (مطالعۀ موردی: ایزی پیک، پاپیا، کریستال کوالا، آیری پلاست) | ||
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 23، شهریور 1401، صفحه 107-126 اصل مقاله (245.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ismc.2022.38367.2469 | ||
نویسندگان | ||
هیوا حسن پور* 1؛ زهرا پارساپور2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
آگهیهای بازرگانی یکی از اشکال پیامها به شمار میروند که تبلیغکنندگان از طریق برساختهای زبانی و تصویری به تبلیغ و فروش محصول خود میپردازند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به تبیین و تحلیل چهار آگهی که تأثیر مستقیمی بر محیط زیست میگذارند، پرداخته است. دلیل انتخاب این چهار آگهی جدا از بحث بوم و تأثیراتی که بر آن میگذارند، تکرارشدگی آنها در رسانۀ صدا و سیماست. لزوم بازاندیشی در آگهیها با در نظر گرفتن عواقب و پیامدهایی که بر محیط زیست میگذارند، ضرورت انجام این پژوهش را تشکیل میدهد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که آگهیهای مذکور در قالب زبان و تصاویر به برساخت گفتمان مصرفگرایی کمک میکنند. تبلیغکنندگان در پی فروش محصول خود هستند بدون آنکه جوانب آن را کامل در نظر بگیرند. بجز آگهی «کریستال کوالا» که هم در قالب زبانی و هم در ترسیم تصویر و جانبخشی که تا حدودی محیط زیست نیز یکی از دغدغههای آنها بوده است، آگهیهای دیگر نه تنها هیچ کمکی به محیط زیست نمیکنند بلکه به اشکال مختلف، طبیعت و بوم را به مخاطره میاندازند. | ||
کلیدواژهها | ||
آگهیهای بازرگانی؛ بوم گرایی؛ تحلیل گفتمان | ||
مراجع | ||
آقاگلزاده، فردوس(1390). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی و فرهنگی.
استیبی، آرن (1395). زبانشناسی زیست محیطی، سرپرست مترجمان: فردوس آقاگلزاده، تهران: نویسه پارسی.
ایشانی، طاهره و همکاران (1400). «تحلیل گفتمان منشأت خانوادگی قائم مقام فراهانی بر اساس نظریۀ کاربردشناسی اصول ادب»، نشریۀ ادبیات پارسی معاصر، شمارۀ 30، صص 53-31.
پالتریج، برایان (1396). درآمدی بر تحلیل گفتمان، ترجمۀ طاهره همتی، تهران: نویسه پارسی.
پویمان، لویی پ (1382). اخلاق زیست محیطی ج1. ترجمۀ محسن ثلاثی و دیگران، تهران: توسعه.
جوکاری، مهناز و سعید حسامپور (1399). «نشانهشناسی اجتماعی برساخت سوژه در رمان هستی از فرهاد حسنزاده»، نشریۀ ادبیات پارسی معاصر، شمارل 29، صص 99-75.
شریفی، شهلا و زهرا حامدی شیروان (2013). «تحلیل گفتمان آگهیهای بازرگانی: بررسی کاربرد زبان و گفتمان در اقناع و متقاعدسازی مخاطبان از منظر تحلیل گفتمان»، نخستین همایش ملی زبان و زبانشناسی. کرج.
شمس، محمدعلی و سعیده شمسائی (1398). «تبلیغات و هویت اجتماعی زنان ایرانی: تحلیل انتقادی گفتمان کلامی و بصری در آگهیهای تجاری»، نشریۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی فرهنگی، شمارۀ 1، صص 83-59.
طالبیدلیر، معصومه و حسین اکبری (1393). رسانه و مصرفگرایی، نشریۀ رسانه و فرهنگ، شمارۀ 2، صص 150-123.
عبدی، رضا و ندا منتی (1396). «تحلیل زبانی و فرازبانی آگهیهای بازرگانی تلویزیونی ایران با مخاطب زن و مرد»، نشریۀ جهانی رسانه، شمارۀ 2، صص 66-47.
علویپور، ملیحه و همکاران (1400). «تخریب لنگرهای کنشی معنا: تحلیل تلاطم شوشی در گفتمان ادبی، مطالعۀ موردی: این سگ میخواهد رکسانا را بخورد»، نشریۀ ادبیات پارسی معاصر، شمارۀ 30، صص 205-181.
گیویان، عبدالله و شهرام احمدی (1389). «تحلیل روایت در آگهیهای داستانی تلویزیون»، نشریۀ تحقیقات فرهنگی ایران، شمارۀ 12، صص 21-1.
مجیدی، ستاره و محبوبه قرهشیخ بیات (1396). تحلیل گفتمان انتقادی تبلیغات بازرگانی تلویزیون در چارچوب نظریۀ فرکلاف، تهران: منتشران اندیشه.
وارن، کارن جی (1383). توانایی و تعهد فمنیسم بومشناختی، ترجمۀ منصوره شجاعی، در مجموعه مقالات اخلاق زیست محیطی، تهران: نشر مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها.
وودز، نیکلا (1396). توصیف گفتمان، مترجمان: سید محمد باقر برقعی مدرس، مریم نخعی، آمنه عربزاده، تهران: نویسه پارسی.
https://www.irna.ir/news/82905218
Van leeuwen, T (2008). Discourse and practice, Oxford university press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 523 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |