نقش عوامل برون سازمانی درتشدید مشکلات روزنامه های ایرانی | ||
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 23، شهریور 1401، صفحه 271-322 اصل مقاله (418.62 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ismc.2022.39946.2514 | ||
نویسندگان | ||
رویا فرامرزی1؛ داود صفایی* 2؛ حوریه دهقان شاد3؛ حسین انتظامی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی تهران، ایران.(استاد راهنما نویسنده مسئول) | ||
3عضو هیئت علمی گروه مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شرایط اقتصادی کشور برای مطبوعات بیش از سایر بنگاه های اقتصادی دارای آسیب های مالی بوده است. روزنامه در شرایط تورم جز اولین کالایی است که از سبد خانوار حذف می گردد لذا به دلیل عدم همخوانی هزینه ودرآمد، عدم تعادل در عرضه و تقاضا دچار آسیب و شکنندگی اقتصادی شده اند. هدف این مقاله شناسایی چالش های اقتصادی روزنامه های ایرانی و یافتن راهکاری جهت خروج از این مشکلات بوده است. به منظور شناسایی و ارزیابی دیدگاه مطلعین و متخصصان جامعه ی مطبوعاتی این تحقیق در سال 1399 آغاز گردید. در بخشی از پژوهش محقق از روش کیفی گراندد تئوری مبتنی بر مصاحبه ی متمرکز و عمیق بصورت هدفمند به مصاحبه با 21 نفر از مدیران مسئول روزنامه های دولتی و خصوصی پرداخته و پس از تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10، به نتایج زیر دست یافته است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که چالش های برون سازمانی در قالب 4 طبقه. توزیع سنتی، تفکیک روزنامه ها به دوگروه دولتی و خصوصی ، فضای مجازی ، سیاست گذاری های دولت قابل تقسیم است. و نهایتا 10آیتم راهبردی جهت خروج از مشکلات استخراج و ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
چالش اقتصادی؛ عوامل برون سازمانی؛ توزیع سنتی؛ فضای مجازی | ||
مراجع | ||
بابا جانی محمدی، مهدی. (1399). حمایت های مالی دولت از مطبوعات در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
بنی تمیم، محمد امین.(1397). علل کاهش شمارگان مطبوعات ایران (از دیدگاه استادان روزنامه نگاری وارتباطات دانشگاه های تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
پیکارد، رابرت جی.(1387). اقتصاد رسانه ها و مفاهیم ومسائل آن(چاپ سوم).ترجمه: داود حیدری(1387). تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
شهوق، بهرنگ.(1396). ارائه راهکارهای بهبود درآمدزایی مطبوعات ایران (با تکیه بر بازار دو وجهی)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
فرهنگی، علی اکبر، ببران، صدیقه.( 1393). مدیریت رسانه( چاپ اول). تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
فرهنگی، علی اکبر، خواجه ئیان، داتیس.( 1394). مدیریت رسانه( چاپ اول). تهران: دانشگاه صدا و سیما.
کانینگهام، استوارت؛ فلو، تری و سویفت، آدام.( 1398).اقتصاد رسانه( چاپ اول). ترجمه : داتیس خواجه ئیان، سیاوش صلواتیان، کامیار نیستانی اصفهانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
کاستلز، مانوئل(1389)،عصراطلاعات ، اقتصاد و جامعه و فرهنگ (چاپ ششم) ترجمه افشین خاکباز، عبدالاحد علیقلیان . تهران : طرح نو
گادوین، مایک ، اینترنت عرصه روزنامه نگاران تازه کار، ارزان و تاثیرگذار . ترجمه ادیب هاشمی،فرید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رسانه سال دهم شماره سوم
منفرد، مجید. (1396). اقتصاد رسانه، بررسی ساختار بازار روزنامه در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
مهدی زاده، سید محمد. ( 1393). نظریه های رسانه (چاپ چهارم). تهران: همشهری.
Botma, G.(2021) .Towards a Decolonised South African Journalism History. African Journalism Studies,1-4.
Doyle, G.(2016).creative economy and policy. European Journal of communication,31(1),33-45
Jana ,R . k & Mitra ,s. k.(2021).Maximizing pleasure in day tours :Utility theory approach international Journal of Tourism Research,23(4),532-541
Serazio ,M .(2021). How news went guerrilla marketing: a history,logic, and critique of brand journalism .media,Culture&Society,43(1),117-132
Tumber ,H & Z elizer ,B.(2019). Special 20th anniversary issue: the challenges facing journalism today.
Karni&Zhou,N.(2021)Weighted Utility theory With incompletePrefences.Mathematical Social Science
Price,G.(2015)opportunities and challenges for journalism in the digital age:Asian and European Perspectives.Asia programeAugst.
Wang,H&Sparks,G(2019)Chinese newspaper groups in the digital era:Theresurgence of the Party press. Journal of communication ,69(1).94-119 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |