اثربخشی تدریس مدل هفت مرحلهای چرخه یادگیری بر بهبود مهارتهای تفکر خلاق و حل مسأله در درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان ابتدایی | ||
تفکر وکودک | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1400، صفحه 133-155 اصل مقاله (239.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/fabak.2022.7000 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا حسین پور* 1؛ سعید شریفی رهنمو2؛ شریفه محمدی3؛ آیت اله فتحی4 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مطالعات برنامهدرسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
4استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی تدریس مدل هفت مرحلهای چرخه یادگیری بر بهبود مهارتهای تفکر خلاق و حل مسأله دانشآموزان ابتدایی انجام پذیرفت. طرح پژوهش حاضر به شیوه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان دهگلان در سال تحصیلی 99-1398 بود، که با توجه به نوع پژوهش، نمونه آماری شامل دو کلاس 20 نفری بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و گروه آزمودنی تحت آموزش(مدل هفت مرحلهای چرخه یادگیری) قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر خلاق Torrance(1981) و پرسشنامه مهارت حل مسئلهHepner and Petersen(1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل هفت مرحلهای یادگیری باعث افزایش معنادار مهارتهای تفکر خلاق: سیالی(001/0≥P) ، ابتکار (000/0≥P)، انعطافپذیری (000/0≥P) و بسط (034/0≥P) و حل مسأله (اعتماد به نفس در حل مسأله (002/0≥P)، سبک اجتناب- اشتیاق (006/0≥P) و کنترل شخصی(040/0≥P) در مرحله پس آزمون میشود. در واقع تدریس با استفاده از الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای باعث افزایش متغیرهای مذکور در جامعه هدف شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل هفت مرحلهای چرخه یادگیری؛ تفکر خلاق؛ حل مسأله؛ دانشآموزان دختر؛ مطالعات اجتماعی | ||
مراجع | ||
امانزاده، آمنه و نعمان اف، منصور. (1394). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب, رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه های استان مازندران. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(9 )، 57-68.
جمشیدی، فهمیه. (1391). بررسی توجه به اندیشه خلاق در برنامه درسی علوم تجربی چهارم و پنجمابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1398). تأثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله ای بر بهبود تفکر خلاق دانش آموزان. تدریس پژوهی, 7(1), 168-183.
خسروی زهره، درویزه زهرا، رفعتی مریم(1377). نقش حالتهای خلقی بر شیوه ارزیابی دانش آموزان دختر . مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۴ (۱) :۳۵-۴۶.
رضوی، سید عباس؛ ملکی، حسن، عباسپور؛ عباس، ابراهیمی قوام، دکتر صغری. (1389). بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 6(16), 20-66.
سیف، علی اکبر(1390). روانشناسی جدید: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
عبدی، علی.(1390). مقایسه اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه و روش متداول در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی. فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری های آموزشی، 37، 101-121.
عزیزی، نعمتاله، بلندهمتان، کیوان و ساعدی، پیمان. (1398). زمینه ها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی و متوسطه مناطق روستایی. تدریس پژوهی, 7(2 ), 88-114.
عینی، ساناز؛ عبادی، متینه؛ سعادتمند، صغری و ترابی، نغمه. (1399). نقش تفکر خلاق، ذهن آگاهی و هوش هیجانی در پیشبینی تنیدگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش. تفکر وکودک، 11(2)، 183-210.
کریمیان، حسین؛ ناطقی، فائزه و سیفی, محمد. (1395). میزان توجه به مهارتهای تفکرانتقادی درکتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان. مطالعات پیش دبستان و دبستان, 2(6), 33-57.
کشاورز، سمیه و کاکاوند، علیرضا. (1396). تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی برکاهش مشکلات سلوکی دانش آموزان دختر بی سرپرست. روان شناسی مدرسه, 6(3), 85-101.
کمانگر، باسط؛ قهرمانی، جعفر و عظیمی، محمد. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی مفهوم محور بر تفکر خلاق و یادگیری خود تنظیمی در درس علوم پایه ششم ابتدایی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)،12(48)، 161-182.
گلکاری، سمیه، آیتی، محسن و راستگومقدم، میترا. (1392). تاثیر برنامه درسی مبتنی بر وبلاگ بر خلاقیت دانشآموزان متوسطه. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 7(4), 325-333. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 816 |