مطالعه مبانی هستی شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامه فلسفه برای کودکان | ||
تفکر وکودک | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1400، صفحه 157-179 اصل مقاله (229.07 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/fabak.2022.6763 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی حسینی1؛ اکبر رهنما* 2؛ رقیه موسوی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران،ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد ، تهران،ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران،ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله مطالعه مبانی هستی شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامه فلسفه برای کودکان است. سؤال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه مبانی هستیشناسی رویکردهای مرلوپونتی و لیپمن چه بوده و بر اساس آن الگوی تلفیقی دو رویکرد در برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟ در این مقاله، در بحث شناخت مبانی هستیشناسی از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی و در ارائه الگوی تلفیقی از روش پژوهش ترکیب سازوار استفادهشده است. نتایج بیانگر وجود وجوه اشتراک و افتراق میان رویکرد مرلوپونتی و رویکرد لیپمن است. با توجه به اشتراکات پایهای در مبانی هستیشناسی و تأکید بر اهمیت دوران کودکی و تأثیر آن بر بزرگسالی در دو رویکرد، میتوان با حذف عناصر ناهمسان و همپوشانی نقاط اشتراک با انجام اصلاحات لازم، از تلفیق دو رویکرد برای بهبود برنامه فلسفه برای کودکان استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ هستیشناسی؛ لیپمن؛ مرلوپونتی | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو (1396)، فبک در ترازو: نگاهی انتقادی از منظر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. باقری، خسرو، سجادیه، نرگس، توسلی، طیبه (1389)، رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. امی، زهرا، قراملکی، فرامرز، 1384، مقایسه سبک های لیپمن و برنی فر در فلسفه برای کودکان، فصلنامه اندیشه نوین دینی، سال اول، ش 2. باجیان، مهدیه (1394)، بررسی مبانی فلسفی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نقد آن بر اساس اندیشه های ابن سینا، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد. پلاسما، یوهان (1393)، چشمان پوست، ترجمه علی رضا فخرکننده، تهران: چشمه. پیترزما، هنری (1398)، نظریه معرفت در پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر، مرلوپونتی، ترجمه فرزاد جابرالنصار، تهران: کرگدن. پیراوی ونک، مرضیه (1389)، پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، تهران: پرسش. رضوانی فر، فایزه (1395)، بررسی مفهوم بدنمندی در پدیدارشناسی مرلوپونتی و هنر اجرا با مطالعه موردی والی اکسپورت، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه هنر. ستاری، علی (1399)، نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ستاری، علی (1391)، بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان از منظر حکمت متعالیه، دو فصلنامه تفکر و کودک، سال سوم، شماره 2. شاه محمدی علیرضا (۱۳۸۹)، پدیدار شناسی از منظر سارتر و مرلوپونتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامهطباطبایی. صدر، فاطمه (1398)، بررسی تطبیقی دیدگاه شهید مطهری با دیدگاه متیو لیپمن درباره اهداف تعلیم و تربیت، دو فصلنامه تربیت اسلامی، سال چهاردهم، ش 28. عبداللهی، محمد علی، مصباحی جمشید، پرستو (1396)، نگاهی اصلاحی به برنامه فلسفه برای کودکان در بستر حکمت متعالیه، مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و پنجم، ش 34. فتحی آذر، اسکندر، تقی پور، کیومرث، حاج آقایی خیابانی، آیسان(1398)، تاثیر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر خود تنظیمی هیجانی کودکان کار، دو فصلنامه علمی تفکر و کودک، سال دهم، ش 2. فولادوند، زهرا (1391)، پدیدار شناسی مکان در سفر تئاتر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه هنر. قائدی، یحیی (1388)، آموزش فلسفه به کودکان، بررسی مبانی نظری، تهران: انتشارات دواوین. قائدی، یحیی (1395)، مبانی نظری فلسفه برای کودکان، تهران: مرآت. کارمن تیلور (1390)، مرلوپونتی، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس. کریمی، روح الله (1394)، حلقه کندوکاو اخلاقی: تربیت اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. لیپمن، متیو، شارپ، آن مارگارت، اسکانیان، فردریک اس (1395)، فلسفه در کلاس درس، ترجمه محمد زهیر باقری نوع پرست، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. لیپمن، متیو (1388)، فلسفه برای کودکان و نوجوانان، رویکرد جدیدی در فلسفه تعلیم و تربیت، ترجمه سعید ناجی، فصلنامه فرهنگ، س 22، ش 1. ماتیوز، اریک (1387)، درآمدی بر اندیشه های مرلوپونتی، ترجمه رمضان برخورداری، تهران: گام نو. متیوز، اریک (1397)، موریس مرلوپونتی: پدیدارشناسی ادراک، ترجمه محمود دریانورد، تهران: زندگی روزانه. مرلوپونتی، موریس (۱۳۷۵)، در ستایش فلسفه، ترجمه ستاره هومن، تهران: نشر مرکز. ناجی، سعید (1388)، برداشتی نو از تعلیم و تربیت اسلامی (بازیابی مولفه های برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان)، مجله فرهنگ، ش 69. هیل، جاناتان (1396)، مرلوپونتی برای معماران، ترجمه گلناز صالح کریمی، تهران: فکر نو.
Bahler, Brock (2015), MERLEAU-PONTY ON CHILDREN AND CHILDHOOD, Childhood & Philosophy, vol. 11, núm. 22, julio-diciembre, pp. 203-221.
Buchter, J. (1968). What is discussion? Journal of General Education, 7(1), 7-17.
Fisher, R. (1998). Teaching Thinking, Philosophical Inquiry in the Classroom London: Cassle Press.
García-Moriyón.Félix, González-Lamas, Jara, Botella, Juan, González Vela, Javier, Miranda-Alonso, Tomás, Palacios, Antonio, Robles-Loro, Rafael(2020), Research in Moral Education: The Contribution of P4C to the Moral Growth of Students,education sciences,10, 119.
Jusso, H. (2007). Child, Philosophy & Education, Discussing the Intellectual Sources of Philosophy for Children, Oulu University Press.
Lipman, M. Pizzurro, S. (2001). The Vygotsky Touch. Critical & Creative Thinking. The Australasian Journal of Philosophy in Education, 9(1), 12-17.
Lipman, M. (1993). Thinking Children and Education, U.S.A: Kendal/ hunt publishing Company.
Merleau-Ponty, Maurice (2010b). Phenomenology of Perception. Trans. Colin Smith. London: Routledge. Sartre, Jean-Paul. 1965. “Merleau-Ponty”. In Situations. Trans. Benita Eisler, 225–326. New York: Georges Braziller.
Splitter, L. J. & Sharp, A. M. (1995). Teaching for Better Thinking. Melbourne: ACER Press.
Singer. Jonathan (2020). "Sharing “the flesh of the world”: alterity, animality, and radical community in MerleauPonty’s philosophy" [dissertation]. College of Liberal Arts & Social Sciences Theses and Dissertations.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 536 |