پیشبینی انواع قلدری بر اساس زیرمقیاسهای گسست اخلاقی و هویت اخلاقی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران | ||
تفکر وکودک | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1400، صفحه 93-110 اصل مقاله (203.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/fabak.2022.6757 | ||
نویسندگان | ||
معصومه ترکاشوند1؛ هادی کرامتی* 2 | ||
1دانشآموخته دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی انواع قلدری بر اساس زیرمقیاسهای گسست اخلاقی و هویت اخلاقی، در دانشآموزان ابتدایی بود. به این منظور ، از بین کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با روشهای خوشهای و تصادفی ساده 420 دانشآموز انتخاب گردید، که شامل، 203 دانشآموز پسر و 217 دانشآموز دختر بود که 240 نفر در پایه پنجم و 180 نفر در پایه ششم تحصیلی بودند. شرکتکنندگان در این پژوهش به سه پرسشنامه قلدری (تورنبرگ و جانگرت، 2014)، گسست اخلاقی (تورنبرگ و جانگرت، 2014) و هویت اخلاقی آکویینو و رید (2003) پاسخ دادند. این پژوهش با روش رگرسیون و با کمک نرمافزار spss22 تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معناداری یافتهها و همچنین استاندارد بودن دیگر شاخصهای مورد بررسی، هر دو فرضیه پژوهش تأیید شده و نشان داده شد که زیرمقیاسهای گسست اخلاقی و هویت اخلاقی هر دو تأثیر معناداری در پیشبینی قلدری دانشآموزان دارند (05/0≥α). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی، جهت بررسی قلدری دانشآموزان، میتوان به میزان گسست اخلاقی و هویت اخلاقی آنان توجه نمود. بدین صورت که قلدری با گسست اخلاقی رابطه مثبت، و با هویت اخلاقی رابطه منفی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری؛ گسست اخلاقی؛ هویت اخلاقی؛ دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
مراجع | ||
خاکپور، مسعود، مهرآفرید، معصومه. (1391). قضاوت اخلاقی کودکان پیشدبستانی پنج و ششساله. تفکر وکودک. 3(5). 1-14. اکرمی، لیلا، قمرانی، امیر، یارمحمدیان، احمد. (1393). اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزت نفس دانشآموزان نابینا. تفکر وکودک 5(10). 1-16. Aquino k, Reed A, (2010) Moral identity. current opinion in psychology (6): 162-166.
Aquino K. Reed A. (2002) The Self Importance of Moral Identity. Journal of Personality and Social Psychology;83:1423-1440.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, (5)1, 37-38.
Bandura, A. (1990). Selective activation and disengagement of moral control. J Soc Issues, (46)1, 27–46
Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, (3)3, 193–209.
Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. J Moral Educ, (3)1, 101–119.
Bandura, A. (2004). Selective exercise of moral agency. In T. A. Thorkildsen & H. J. Walberg (Eds.), urturing morality (pp. 37–57). Boston: Kluwer Academic.
Bandura, A. Barbaranelli, C. Caprara G.V. (1996). Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. J Pers Soc Psychol, (71)2, 364–367.
Bandura, A. Barbaranelli, C. Caprara, G. V. & Pastorelli, C. (1996). Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Personality and Social Psychology, (71)2, 364– 374.
Bandura, A. Caprara, G. V. Barbaranelli, C. & Pastorelli, C. (2001). Sociocognitive self-regulatory mechanisms governing transgressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, (80)1, 125–135.
Blasi, A. (1983). Moral cognition and moral action: A theoretical perspective. Developmental Review, (3)2, 178-210.
Caravita, S. C. S. Gini, G. & Pozzoli, T. (2012). Main and moderate effects of moral cognition and status on bullying and defending. Aggressive Behavior, (38)3, 456–468.
Colby, A, & Damon, W. (1992). Some do care: Contemporary lives of moral commitment. New York: Free Press.
Eisenberg, N. (2000). Emotion, regulation, and moral development. Annual Review of Psychology, (51)8, 665–697.
Gini, G. (2006). Social cognition and moral cognition in bullying: What’s wrong? Aggressive Behavior, (32)6, 528–539.
Hart, D. & Carlo,G. (2005). Moral Development in Adolescence. Journal of Research on Adolescence, (15)3, 223-233.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development. Cambridge: Cambridge University Press.
Hymel S, Carlo G. (2011) Moral identity: What is it, How Does It Develop, and Is It Link To Moral Action? Child Development perspectives;3(5):212-218.
Hymel, S. Rocke-Henderson, N. & Bonanno, R. A. (2005). Moral disengagement: A framework for understanding bullying among adolescents. Journal of Social Sciences, 8, 1–11.
Hymel, S. Schonert-Reichl, K. A. Bonanno, R. A. Vaillancourt, T. & Rocke Henderson, N. (2010). Bullying and morality. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer, & D. L. Espelage (Eds.), Handbook of bullying in schools: An international perspective (pp. 101–118). New York: Routledge.
Kowalski, R, Limber, S. & Agatston, P. (2008), Cyber Bullying Bullying in the Digital Age, Blackwell publishing.
Lapsley, D. K. (2008). Moral Stage Theory. In Killen, M. & Smetana, J.G. (2006). Handbook of Moral Development. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Association, Inc. Publishers.
Menesini, E. Esla, M. Smith, P. K. Genta, M. L. Giannetti, E. Fonzi, A. et al. (1997). A crossnational comparison of children’s attitudes towards bully/victim problems in school. Aggressive Behavior, 29, 1–13.
Nansel, T. R. Overpeck, M. Pilla, R. S. Ruan, W. J. Simons-Morton, B. & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among U.S. youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. the American Medical Association, (285)16, 2094-2100.
Obermann, M.L. (2011). Moral disengagement in self-reported and peer-nominated school bullying. Aggressive Behavior, (37)2, 133–144.
Olthof, T. (2012). Anticipated feelings of guilt and shame as predictors of early adolescents’ antisocial and prosocial interpersonal behavior. European Journal of Developmental Psychology, (9)3, 371–388.
Perren, S., Malti, T., & Hymel, S. (2012). Moral reasoning and emotion attributions of adolescent bullies, victims, and bully-victims. British Journal of Developmental Psychology, (30)4, 511–530.
Pozzoli, T. Gini, G. & Vieno, A. (2012). Individual and class moral disengagement in bullying among elementary school children. Aggressive Behavior, (38)5, 378–388.
Thornberg, R. & Jungert, T. (2013). Bystander behavior in bullying situations: Basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self efficacy. Journal of Adolescence, 36, 475– 483.
Thornberg, R. & Jungert, T. (2014). Bystander behavior in bullying situations: Basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence, (36)3, 475– 483.
Thornberg, R. & Jungert, T. (2014). School Bullying and the Mechanisms of Moral Disengagement, Aggr. Behav, (40)2, 99–108.
Thornberg,R. Pozzoli,T. Jungert,T. (2016). Unique and Interactive Effects of Moral Emotions and Moral Disengagement On Bullying and Defending Among School Children. The Elementary School Journal, (116)2, 322-337.
Thornberg,R. Pozzoli,T. Jungert,T. (2016). Unique and Interactive Effects of Moral Emotions and Moral Disengagement On Bullying and Defending Among School Children. The Elementary School Journal, (116)2, 322-337.
Wang, X. Yang, J. & Gao, Lei, L. (2017). maltreatment and Chinese adolescents’ bullying and defending: The mediating role of moral disengagement. Child Abuse & Neglect, 69, 134-144. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |