دراسة بنیویة لقصیدة "غارسیا لورکا" لِبدرشاکر السیاب (علی اساس منهج البنیویة التنمویة لـ"لوسين غولدمان") | ||
آفاق الحضارة الاسلامية | ||
مقاله 3، دوره 26، شماره 2 - شماره پیاپی 52، اردیبهشت 2024، صفحه 55-77 اصل مقاله (319.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/afg.2023.44633.2055 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی جوانرودي* 1؛ عسگر بابازاده اقدم2؛ امین شکوری3 | ||
1أستاذ مساعد في قسم اللغة العربية وآدابها بجامعة پیام نور، تهران، ایران، | ||
2استاذ مشارک في قسم اللغة العربية و آدابها بجامعة علوم وتربية القرآن الكريم، آذربایجان غربی، ایران | ||
3طالب دکتوراه في فرع اللغة العربية وآدابها بجامعة شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تعتبر البنیویة إحدی الاسالیب الجدیدة فی النقد الأدبی، وتقوم مناهجه اللغویة وجمالیاتها أساساً علی علم اللغة الجدیدة وخاصةً آراء اللغوي السویسري فردیناند دي سوسور. یقوم المنهج البنیوي علی اکتشاف العلاقات الشاملة والمعقّدة لبناء الأثر الأدبي بحیث تعبر عن حالات وأفکار و عواطف و البنایات المعقّدة للأنظمة اللغویة و الفنیة و الأدبیة و الجمالیة. قدتعیّنوا لمثل هذا المنهج النقدی ثلاث وظائف و هي استخراج مكونات البناء، وتثبیت العلاقات بین المکونات، وتقدیم المفهوم الدلالي وفحوي الأثر. قصيدة "غارسيا لوركا" من أعمال "بدر شاكر السياب" الذي أنشدها رثاءً لفيدریکو غارسیا لورکا. قد تأثر الشاعر في هذه القصیدة من منهج الناقد الأدبي الروماني "لوسين غولدمان" وحلمه العالمي الناتج عن البنیة الاجتماعیة والبنیویة التنمویة التي تعتقد أنّ الابداع الفنّي هو تجسید الأحلام العالمیة الناتجة عن الناس. تسعى هذه المقالة للإجابة عن الأسئلة التالية من خلال المنهج الوصفي التحليلي وتطبيق هذه الطريقة النقدية على القصيدة: إلى أي مدى يتوافق الشاعر وأسلوب تعبيره في القصيدة مع أسلوب لوسين غولدمان؟ وما هي تجلّيات حلم الشاعر في إصلاح المجتمع العربي في القصيدة؟ النتایج تشير إلی أن حلم الشاعر هو نفس الحلم الذي كان عند لوركا وهو تغيير الإنسان، وبالتالي تغيير العالم. کما تبیّن أن الشاعر يصور حلمه كمصلح للمجتمع العربي من خلال رسم دوره الأسطوري في القصيدة. | ||
کلیدواژهها | ||
البنیویة التنمویة؛ بدرشاکر السیاب؛ غارسیا لورکا؛ لوسين غولدمان | ||
اصل مقاله | ||
تحلیل ساختاری قصیدهی "غارسیالورکا" اثر بدر شاکر السیاب (بر اساس نظريهی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن) مصطفی جوانرودی* [1] عسگر بابازاده اقدم**، امین شکوری*** چكيده نقد ساختاری یکی از روش های نقد ادبی است که پایه زبانی خود را از علم زبان شناسی، بهویژه ديدگاههاي زبانشناس سوئيسي، فردينان دوسوسور گرفته است. تلاش نقد ساختاري بركشف روابط کلی و پیچيده ي ساختار اثر ادبی است. براي چنين روش نقدي سه کاركرد بنیادی تعریف نموده اند؛ استخراج اجزاء ساختارِ اثر، برقرار ساختن ارتباط بین اجزاء ساختارِ اثر و نشان دادن دلالت در کلیت ساختارِ اثر. قصيده ي "غارسيا لوركا" اثر "بدر شاکر السیاب" است که آن را در رثای شاعر اسپانیایی فدریکو گارسیالورکا سروده است. شاعر رویای جهانی "لوسين گلدمن"، منتقد ادبی رومانیایی را بکار گرفته است. رويايي كه زایش یافته ی ساختار گرایی تکوینی است و اعتقاد دارد ابداع هنري، تجسم رؤياهاي جهاني است كه از وضع اجتماعي مردم متولد شده است. این مقال در پی آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به این پرسشها پاسخ دهد که آیا رؤياي اصلي شاعر به نوعی با رؤیای گارسیالورکا همخوانی دارد؟ و آیا شاعر با ترسیم یک نقش اسطورهای و قهرمانزا برای خود در پی اصلاح جامعهی عربی و عالمی نو بوده است؟ نتایج حاکی از آن است که رؤیای شاعر همان رؤیایی است که لورکا در سر داشت: تغییر انسان و به تبع آن تغییر جهان.
كليد واژهها: ساختارگرایی تکوینی، بدرشاکر السیاب، غارسیا لورکا، لوسين گلدمن
[1] * استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسؤول)mjavanrudy@pnu.ac.ir ** دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، آذربایجان غربی askar.babazadeh@gmail.com *** دانشجوی دوره دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی، تهران parsa9878@yahoo.com تاریخ دریافت:12/06/1402، تاریخ پذیرش: 20/10/1402
| ||
مراجع | ||
الکتب
المقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |