بررسی مفهوم مرگ در گزیده از آثار ترجمه شدهِ ادبیات کودک(مطالعه موردی شش کتاب داستانی-تصویری) | ||
تفکر وکودک | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 28، بهمن 1402، صفحه 303-330 اصل مقاله (345.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/fabak.2022.39993.2061 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نامجو1؛ سارا اسدپور* 2؛ مراد یاری دهنوی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
3دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی مفهوم مرگ در کتابهای ترجمه شده ادبیات کودک در ایران میپردازد. داستانهای مورد بررسی در این پژوهش شامل شش کتاب داستانی-تصویری مناسب برای گروه سنی ب و ج (دوره دبستان) است که با مشورت تعدادی از متخصصان ادبیات کودک انتخاب شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است که به تحلیل متن داستان میپردازد و سپس با بهرهگیری از تحلیل تأملی، تصاویر و درونمایه داستانها مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند. براساس یافتههای پژوهش، میتوان گفت مفهوم مرگ در این داستانهای منتخب را میتوان در سه مقوله بعد زیستشناختی مرگ، بعدعاطفی مرگ و بعد متافیزیکی مرگ، بازشناسیکرد. این مقولههای اصلی، از تقلیل و ترکیب 13 مقوله فرعی یافتشده از متن داستانها و تصاویر آنها به دست آمدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد بیشتر داستانها، به ابعاد زیست شناختی و عاطفی ناظر به مرگ پرداختهاند و کمتر به مقوله متافیزیکی ناظر به مفهوم مرگ توجه داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم مرگ؛ آموزش مرگاندیشی؛ کودک؛ ادبیات کودک؛ کتابهای داستانی-تصویری | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، فریبا، دهباشی، مهدی، شانظری، جعفر(1393). بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ ورابطه آن با معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر. الهیات تطبیقی، سال پنجم، شماره یازدهم، صص 20-1.
باقری، نرگس، حمیدی، شهروز (1394). آگاهی یافتن از ابعاد مرگ در داستان ماتی و پدربزرگ، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال یازدهم، شماره 40، صص133-105.
بیرامی، منصور، هاشمی نصرتآباد، تورج، پاک، راضیه،جوربنیان، افسانه(1398). نقش ذهن آگاهی در پیش بینی امید به زندگی، پژوهش های نوین روانشناختی، سال چهاردهم، شماره 2/54، صص9-1.
جامه بزرگی، مریم، مینایی، زهرا(1397). مقایسه مفهوم مرگ در متون داستانی فلسفه برای کودکان ودیدگاه علامه طباطبایی، تربیت اسلامی، سال 13،شماره 26، صص 95-73.
حسامپور، سعید، مصلح، ملیحه (1394). مقایسه رابطه متن و تصویر در کتابهای داستانی تصویری برگزیده ایرانی و اروپایی آمریکایی معاصر بر پایه نظریه ماریا نیکولایوا و کارول اسکارت، مطالعات تطبیقی هنر، سال پنجم، شماره 9، صص 61-47.
خرسندی شیرغان، مصطفی، بهنامفر، محمد، مهدوی، بتول (1392). تاملات مرگ اندیشانه در چند متن مصورصوفیانه تا قرن پنجم هجری، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال9، شماره 32، صص19-1.
رضانیا، حمید، اعتمادینیا، مجتبی (1393). تجربههای نزدیک به مرگ؛ بررسی چیستی و نحوه دلالت آن در اثبات حیات پس از مرگ، پژوهشهای ادیانی، سال اول، شماره 3، صص 108-89.
شیروانی، علی، بحتیارنصرآبادی، حسنعلی، حیدری، محمدحسین (1393). مقایسهی شگردهای اعمال اقتدار و آزادی در کتابهای داستانی تصویری ایرانی و انگلیسی، مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال پنجم، شماره اول، صفحه 73-92.
شهرکی مقدم، الهه، (1395). بررسی تطبیقی تناسخ ازدیدگاه صدرالمتاهلین با تکیه بر آیات و روایات، پایان نامه کارشناسی ارشد، سیستان و بلوچستان، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
سعیدی، احمد، ستوده، زهرا(1400). کیفیت حیات پس از مرگ از دیددگاه صدرالمتأهلین. معرفت، سال سیام، شماره نهم، صص 61-55.
صدیقی، مصطفی (1392). کودک، داستان کودک و مواجهه با مفهوم مرگ: تحلیل داستان «ساداکو و هزار درنای کاغذی» بر پایۀ نظریۀ کوبلرراس، تفکر وکودک، دوره4، شماره 8، صص 73-53.
عاقلی نژاد، احمد، (1392). تاثیرات تربیتی یاد مرگ در تعلیم و تربیت، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
عسکری یزدی، علی، میرزایی، مسعود(1397). مرگ اندیشی و معنای زندگی درهایدگر، فلسفه دین، دوره15، شماره1، صص 49-25.
عشوری، مریم (1395). راه کارهای آموزش مفهوم مرگ به کودکان با تکیه بر قرآن و روایات اسلامی، معرفت، سال 26، شماره 237، صص 92-85.
علامه طباطبایی، سید محمد حسین (1369). انسان از آغاز تا انجام، تهران: الزهرا.
غباری بناب، باقر، نصرتی، فاطمه، رجالی تهرانی، علیرضا(1393). ادراک مفهوم مرگ در خانواده و آموزش مقابلههای کارآمد به کودکان با رویکرد اخلاقی، پژوهشنامه اخلاق، سال 7، شماره 23، صص145-168.
لاریجانی،باقر، مبشر، مینا، تیرگر، سمانه، زاهدی انارکی، فرزانه، تیرگر، سوده، شریعتی، فریده، کریمی، بنفشه، میرزایی، فاطمه (1393). جستار در برخی از مولفههای مفهوم شناسی مرگ در قرآن کریم، اخلاق و تاریخ پزشکی ایران، دوره هفتم، شماره 5، صص35-17.
نثاری، غزاله، (1389). آموزش مفهوم مرگ به کودکان بر اساس آموزههای اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی طیبه ماهروزاده، دانشگاه الزهرا.
مرادی، ایوب، چالاک، سارا (1399). بررسی نقش تصاویر هنری در مواجهة منطقی مخاطب نوجوان با مفهوم مرگ براساس الگوی ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران (نمونة موردی رمان آنسوی دریای مردگان)، تفکر وکودک، دوره 11، شماره 1، 227-197.
مهرداد، ندا، حقدوست اسگویی، سیده فاطمه، سید فاطمی، نعیمه (1391). تحلیل محتوای کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
میرصانع، سید محمدحسین (1391). بررسی آثار رنگها بر روان انسان با تکیه بر قرآن و احادیث، حدیث حوزه، شماره 5، صص 156-128.
مودی، ریموند(1373). زندگی پس از مرگ، ترجمة شهناز انوشیروانی، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
یالوم، اروین(1390). رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمة سپیده حبیب، تهران: نشر نی.
Arruda-Colli, M. N., Weaver, M. S., Wiener, L. (2017). Communication about dying, death, and bereavement: a systematic review of children's literature. Journal of palliative medicine, 20(5), 548-559.
Krepia, M., Krepia, V., Tsilingiri, M. (2017). School children’s perception of the concept of death. International Journal of Caring Sciences, 10(3), 1717-1722.
Poling, D. A., Hupp, J. M. (2008). Death sentences: A content analysis of children's death literature. The journal of genetic psychology, 169(2), 165-176. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |