رئالیسم جادویی در رمان قریه از محمد مولایی | ||
ادبیات پارسی معاصر | ||
دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 34، بهمن 1402، صفحه 137-164 اصل مقاله (330.58 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/copl.2023.46018.4057 | ||
نویسندگان | ||
علی حسن سهراب نژاد* 1؛ فریبا توان2 | ||
1هیئت علمی.استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی پیام نور ایلام | ||
2گروە ادبیات فارسی.دانشکدە علوم انسانی دانشگاە پیام نور | ||
چکیده | ||
یکی از شاخههای مکتب رئالیسم، رئالیسم جادویی است که شیوهای بدیع و جدید در داستاننویسی است و در آن عنصر واقعیت و خیال چنان با هم ترکیب میشوند که مرز میان آنها به راحتی قابل تشخیص نیست و خواننده به راحتی آن را میپذیرد، در آثار داستانی نیز مدتهاست رئالیسم جادویی در جهت تأثیرگذاری بیشتر، مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. روش این پژوهش به گونه استقرایی، براساس مطالعه کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی است. اساس این مطالعه مبتنی بر بررسی سبکی و ساختاری12 مؤلفهی مهم رئالیسم جادویی در این رمان است که میتواند دریچهای دیگر از ادبیات داستانی بومی را به روی مخاطب بگشاید. نتایج نشان میدهد مولایی در توجه به رئالیسم جادویی از مؤلفههایی همانند: توصیف واقعگرایانه جزئیات، نقش طلسم و دیو، بهرهمندی از عامل جادو و جن، استفاده از تخیل و توهم، حوادث شگفتانگیز، دوگانگی و تقابل، نمادگرایی و رازگونگی، کشمکش، سکوت اختیاری، زمانمندی خاص، اغراق و مبالغه و آداب و رسوم بومی و خرافهها استفاده کرده است. نویسنده، بین جهانی که در قریه خلق کرده است با دنیای واقعی ارتباطی تنگاتنگ برقرار میکند و در ترکیب واقعیت با خیال، لحنی باورپذیر به کار برده است. به نظر میرسد تفکر نویسنده در خلق رئالیسم جادویی، ریشه در اندیشههایی دارد که با عامل ماوراءطبیعت همراه شده است. بهرهمندی از عامل جادو و جن بیشترین بسامد و استفاده از کشمکش، کمترین بسامد را در رمان قریه داشتهاند. استفادة نویسنده از جادو و گروه اجنه باعث شده تا عنصر خیال نیز در این ترکیب با نویسنده همراه شود و تصاویری ماورایی را به وجود آورد. به نظر میرسد در این داستان، توجه به فضای روستایی و نمادهای مربوط به آن و عنصر تقابل و دوگانگی(تخیل با واقعیت، شهر با روستا، جن با انسان و درون با برون و...) از مؤلفههای مهم ایجاد ساختار رئالیسم جادویی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رئالیسم جادویی؛ رمان قریه؛ ادبیات داستانی؛ محمد مولایی | ||
مراجع | ||
بینیاز، فتحالله (1387)؛ درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، تهران: افراز.
پورنامداریان، تقی و مریم سیدان (1388)؛ بازتاب رئالیسم جادویی در داستانهای غلامحسین ساعدی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه تهران، شماره 64، صص 64-45.
حجازی، بهجت السادات (1394)؛ نشانههای رئالیسم جادویی در رمان من او، نشریه ادب و زبان، سال 18، شماره 38، پاییز و زمستان، صص 103-81.
حنیف، محمد و محسن (1397)؛ بومیسازی رئالیسم جادویی در ایران، تهران: علمی و فرهنگی.
دانشگر، آذر (1397)؛ بررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد اثر محمد علی علومی، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، دوره 7، شماره 1، بهار و تابستان، صص 78-59.
سیدحسینی، رضا (1381)؛ مکتبهای ادبی، چ دوازدهم، تهران: نگاه.
شوشتری، منصوره (1387)؛ رئالیسم جادویی، واقعیت خیالانگیز، فصلنامه هنر، شماره 75، بهار، صص 44-32.
صفری، جهانگیر و دیگران (1390)؛ پیوند متون عرفان با ر ئالیسم جادویی، مطالعات عرفانی، شماره 14، صص 122- 105.
لاج، دیوید (1388)؛ هنر داستاننویسی، ترجمه رضا رضایی، تهران: نشر نی.
محمدی، محمدهادی (1378)؛ روششناسی نقد ادبیات کودکان، تهران: سروش.
موسوینیا، نورا (1384)؛ اسطوره و رئالیسم جادویی، کتاب ماه هنر، مرداد و شهریور، صص 164-160.
مولایی، محمد (1399)، قریه، تهران: اندیشه احسان.
میرصادقی، جمال و میمنت (1377)؛ واژهنامه هنر داستاننویسی، تهران: مهناز.
نیکوبخت، ناصر و رامیننیا، مریم (1384)؛ بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق، پژوهشهای ادبی، شماره 8، تابستان، صص 154-139. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 245 |