تحلیل غنایی داستان سلوک بر اساس نظریة ایلین بالدشویلر | ||
ادبیات پارسی معاصر | ||
دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 34، بهمن 1402، صفحه 213-236 اصل مقاله (300 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/copl.2023.45265.3986 | ||
نویسندگان | ||
مینا کشاورز رضوان* 1؛ ابراهیم رنجبر2؛ سکینه رسمی2؛ محمد خاکپور2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش دربارة رمان و داستان غنایی به عنوان زیرمجموعهای از ادبیات غنایی، یکی از زمینههای مطالعاتی نوین در نقد داستان محسوب میشود که تاریخچة آن به دهههای اخیر بازمی-گردد. برای نخستین بار، ایلین بالدشویلر در مقالهای در سال 1969 از عنوان داستان غنایی برای تعدادی از داستانهایی که واجد ویژگیهای غنایی بودند، استفاده کرد؛ از آن پس، پژوهشگران برجستهای چون رالف فریمن و جاناتان کالر، افقهای دید این نوع مطالعه را گسترش دادند و بر غنای آن افزودند؛ در نتیجه امروزه معیارهای دقیقتر و علمیتری برای شناسایی و تحلیل آثار داستانی غنایی وجود دارد. نظریة بالدشویلر در اصل مختص به داستان کوتاه غنایی است؛ اما اصول و مولفههایی که او ارائه کرده است، میتواند به رمان نیز تعمیم داده شود. نظریة وی، شامل تعدادی مصادیق اصلی و بدیع است: مانند «لحن شاعرانه»، «نمادپردازی» و «منحنی عاطفی»؛ همچنین وی، برخی آراء محققان پیش از خود را نیز اخذ کرده و آن را به عنوان یکی از مولفههای نظریة خود، گسترش داده است؛ مانند نظریة «همپیوندی عینی» که در اصل، تیاس الیوت آن را در سال 1946 برای نخستین بار مطرح کرد. مقالة پیشِرو، به دنبال بررسی و تحلیل داستان سلوک از محمود دولتآبادی برمبنای نظریة داستان غنایی بالدشویلر است. در مطالعة حاضر، این سوال مطرح است که وجود چه عناصر و مولفههایی در این اثر باعث شده که یک رمان ِمدرنِ غنایی محسوب شود. نتایج حاکی از آن است که میتوان سلوک را یکی از بهترین نمونههای رمان غنایی محسوب کرد؛ زیرا مهمترین ویژگیهای داستان غنایی که در نظریة بالدشویلر مطرح شده، مانند نمادپردازی، لحن شاعرانه، منحنی عاطفی، همپیوندی عینی، فرجام گشوده، پیرنگ نامتعارف، روایت غیر خطی، تنهایی و بیگانگی شخصیتها، با کیفیت و کمیّت قابل ملاحظه در این اثر بهکار رفته است. واژگان کلیدی: داستان غنایی ، سلوک ،محمود دولتآبادی، آیلین بالدشویلر | ||
کلیدواژهها | ||
داستان غنایی؛ سلوک؛ محمود دولت آبادی؛ آیلین بالدشویلر | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک.(1377). معمای مدرنیته، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
اسحاقیان، جواد.( 1382). «رگههای مدرنیسم بر مرمر سلوک»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، مهر ماه، صص 85-75.
الیوت، تی اس.(1375). برگزیده آثار در قلمرو نقدادبی، ترجمه محمد دامادی، تهران: ناشر.
بخشی، مریم، تشکری، منوچهر و قاسمیپور، قدرت.(1396). «مصادیق پیرنگ فرمالیستی در داستانهای کوتاه فارسی»، متن پژوهی، سال بیست و یکم، شمارة هفتاد و دوم، تابستان. صص 116-87.
بهمن، کاوه.(1373). رمان نو در غیاب انسان، تهران: حوزة هنری تبلیغات اسلامی.
پاینده، حسین.(1391).داستان کوتاه در ایران، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
تسلیمی، علی.(1393). گزارههایی در ادبیات معاصر(داستان)، تهران:اختران.
حسینی، سید حسن.(1384). «نماد در کلام و تصویر»، شعر، شمارة چهل و پنجم، صص 27-23.
دولت آبادی، محمود.(1393). سلوک، تهران: چشمه.
دماوندی، جعفر و جعفری کمانگر، فاطمه.(1391). «رمان روایتی دیگرگونه و دیریاب»، فصلنامة متن پژوهی، شماره پنجاه و سوم، پاییز، صص 156-133.
سمیعی گیلانی، احمد.(1386). «مضمون، مایة غالب و نماد»، نامة فرهنگستان9/2، شمارة سی و چهارم، صص59-50.
شمیسا، سیروس.(1386). انواع ادبی، چاپ سوم،تهران: میترا.
عزیزینیک، نادره.(1382)، «سلوک نویسنده یا افول او( جلسة نقد رمان سلوک)»، ادبیات داستانی، سال یازدهم، شمارة هفتاد و چهارم، آذر. صص 73-70.
غلامرضایی، محمد.( 1393).داستانهای غنایی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
قربانی، محمدرضا. (1373). نقد و تفسیر آثار محمود دولتآبادی، تهران: آروین.
کرمپور، فرزانه، بهفر، مهری. (1384). نقدهایی بر ادبیات استانی معاصر ایران، تهران: هیرمند.
مرادی، حسین. (1392). «سلوک محمود دولتآبادی در رمان سلوک»، فصلنامة تخصصی زبان و ادبیات فارسی، شمارة پانزدهم، بهار، صص 60-43.
میر عابدینی، حسن.(1396). صد سال داستان نویسی ایران، چاپ چهاردهم، تهران: چشمه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |