عکسهای ورناکولار: تاریخ اجتماعیِ بصری | ||
تحقیقات تاریخ اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 25، شهریور 1402، صفحه 49-74 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/shc.2023.39933.2314 | ||
نویسنده | ||
محمد حسن پور* | ||
استادیار پژوهش هنر، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
عکسهای ورناکولار که عموماً عکسهای روزمره و ببینوبنداز، عکسهای ادارهجات تشخیص هویت و پلیس و غیره را شامل میشوند، بهخاطر ثبت انواع کیفیات حاضر در زندگی روزانه و پیوند اساسی با کنشها، باورها، عادات و روشهای زندگی مردم، عملاً دارای کیفیات استنادی چونان متن دیداریِ تاریخ اجتماعی هستند. از اینمنظر، در مطالعه و تحلیل عکسهای ورناکولار، نهکیفیات هنری و زیباییشناسانهشان، که روشهای روزمرهی ثبت عکاسانه توسط مردم از منظر تاریخ اجتماعیاست که دارای اهمیتاست. برهمیناساس، میتوان با روش مورخان اجتماعی که سعی در تحلیل و واکاوی جزییترین مسائل زیست روزانه در بستر فرهنگی خاص دارند، بهچیستی، تعاریف، و محتوای عکسهای ورناکولار پرداخت. سوال اصلی اما اینهست که براساس تاریخ زندگی روزانه، کدام ویژگیهای عکسهای ورناکولار آنرا درپیوندی هستیشناسانه با تاریخ اجتماعی نوین قرار میدهد؟ میتوان گفت که ایندسته آثار عکاسانه، بهدلیل خارج بودن از عرف و تعاریف نهادهای هنری، از الزامات و ضروریات دستوری هنر خارج بوده و همین امر موجبات ظهور کیفیت استنادیِ یکتا از متن زندگی روزانهرا برای مورخان فراهم میسازد. در نتیجهی این امر، عکاسی ورناکولار در معنای کلی خود میتواند بازوی توانمند تحقیق و پژوهش در حوزهی مطالعات تاریخ اجتماعی باشد و چهبسا دور از قاعده نباشد اگر بگوییم بدون ثبت اسناد ورناکولار، اصولاً مطالعات زیست روزانهی بسترهای اجتماعی در علم تاریخ با مسئلهی اساسی نقصان در ارجاعدهی و استنادسازی همراه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی ورناکولار؛ تاریخ عکاسانه؛ تاریخ اجتماعی عکس؛ زندگی روزانه | ||
مراجع | ||
بارت، رولان (1384). اتاق روشن، اندیشههای دربارهی عکاسی. ترجمهی نیلوفر معترف. نشر چشمه. تهران؛
ولز، لیز (1393). نظریهی عکاسی، گزیدهای از مهمترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم. ترجمهی مجید اخگر. انتشارات دانشگاهی سمت. تهران؛
بوردیو، پییر (1386). عکاسی هنر میانمایه. ترجمهی کیهان ولینژاد. نشر دیگر. تهران؛
حسنپور، محمد؛ نوروزیطلب، علیرضا؛ سیفی، غزاله (1395). ارجاع به زمان ازدسترفته، به مثابه امر حاضر در عکسهای خصوصی. ماهنامهی باغ نظر. دوره 12، شماره 33.
Batchen, J. (2004). Forget Me Not: Photography & Remembrance. Princeton Architectural Press, New York. Gossman, L. (2011). Figuring History. In: American Philosophical Society, New Series, Vol. 101, No,4, Philadelphia. Whalen, C. (2009). Interpreting Vernacular Photography, Finding Me: A Case Study. In: Using Visual Evidence. McGraw Hill. New York; Warren, L. (2006). Encyclopedia of Twentieth Century Photography. Routledge Pub. New York; Hinkle, D., P. (1990). Mug: shots a police Artist”s Guide to Remembering Faces. Paladin Press, Colorado, United States; Hansell, P. (1979). A Guide to Medical Photography. MTP Press, Lancaster, England. Buer, M., M., Hoddinott, R. (2014). The Art of Landskape Photography. Ammonite Press, East Sussex, England. Goranin, N. (2008). American Photobooth. W. W. Norton & Company, New York. Allison R., M. (2017). Networks of Memory: Vernacular Photography, (New) Media, and Meaning Making. Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy. Simon Fraser University; Canada. Chesher, C. (2012). Between image and information: the iPhone camera in the history of photography. In: Studying Mobile Media: Cultural Technologies, Mobile Communication, and the iPhone, Routledge Research in Cultural and Media Studies. London; Sandbye, M (2014). Looking at the family photo album: A resumed theoretical discussion of why and how. In: Journal of Aesthetics and Culture 6(1). DOI: 10.3402/jac. v6.25419 Musello, C. (1980). Studying the Home Mode: An Exploration of Family Photography and Visual Communication. In: Studies in Visual Communication. Vol. 6. University of Pennsylvania, United States; Sarvas, R., Frohlich, D., M. (2011). From Snapshots to Social Media-The Changing Picture of Domestic Photography. Springer-Verlag. London; | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |