تحلیل ارتباط تراکم همجواری با بسامد لکنت در کودکان ۸-۴ ساله فارسی زبان | ||
زبانشناخت | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 125-147 اصل مقاله (317.6 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ls.2022.39350.2023 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه شیرج* 1؛ آتوسا رستم بیک تفرشی2؛ یحیی مدرسی تهرانی3 | ||
1کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2استادیار پژوهشکدۀ زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
3استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
مقدمه: بررسیهای مختلف نشان داده است عوامل زبانشناختی متعددی بر وقوع رخداد لکنت اثر میگذارند. هدف از این پژوهش، بررسی اثر متغیر واجشناختی تراکم همجواری (تعداد واژههای با شباهت آوایی با واژه هدف) بر میزان وقوع لکنت در کودکان دارای لکنت میباشد. روش: پژوهش حاضر بر روی 18 کودک ۴ تا ۸ ساله دارای لکنت انجام شده است که با شیوه نمونهگیری در دسترس در شهر تهران انتخاب شدند. تراکم همجواری با استفاده از ۲9 مورد آزمون نامیدن تصاویر و ۸ مورد آزمون تکرار جمله مورد ارزیابی قرار گرفت. در این آزمون ها واژه هایی از ساختارهای هجایی CVC و CVCC با میانگین بسامد نزدیک به هم به تعداد یکسان از دو گروه متراکم و خلوت انتخاب شدند. یافتهها: نتایج بررسی 576 محرک به دست آمده نشان داد در مجموع ۴۵.۸۳ درصد از واژههای با لکنت ادا شده در دسته خلوت و ۵۴.۱۶ درصد در دسته متراکم قرار دارند. بدین ترتیب کاهش تعداد واژههای همجوار موجب کاهش بسامد رخداد لکنت میشود، اما تفاوت معنادار نمیباشد (۰.۰۵P<). نتیجهگیری: با بررسی یافتههای پژوهش به نظر میرسد افزایش متغیر تراکم همجواری باعث رقابت بیشتر واژههای مشابه آوایی شده، دسترسی واژگانی را کندتر و دشوارتر میسازد. در نتیجه بسامد لکنت در آنها افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تراکم همجواری؛ همجوار متراکم؛ همجوار خلوت؛ بسامد لکنت؛ گفتار کودکان؛ زبان فارسی | ||
مراجع | ||
شاهبداغی، محمد رحیم و همکاران. (1392). اعتبارسنجی نسخه فارسی آزمون پیش بینی لکنت در کودکان3 تا 8 ساله لکنتی فارسی زبان و تعیین روایی آن. مجله علمی پژوهشی توانبخشی نوین. دوره 7، شماره 3، 5-1.
Anderson, J. D. (2007). Phonological neighborhood and word frequency effects in the stuttered disfluencies of children who stutter. Journal of Speech, Language, and Hearing Research , 50(1), 229-247.
Arnold, Hayley S., Edward G. Conture, and Ralph N. Ohde.(2005). Phonological neighborhood density in the picture naming of young children who stutter: Preliminary study. Journal of Fluency Disorders 30(2): 125-148.
Bernstein-Ratner, N. E. (2005). Is phonetic complexity a useful construct in understanding stutter? Journal of Fluency Disorders, 30,337-341.
Brown, S.F. , A. Moren. (1942). The frequency of stuttering in relation to word length during, oral reading,
Gordon, J. K. (2002). Phonological neighborhood effects in aphasic speech errors: Spontaneous and structured contexts. Brain and language, 82(2), 113-145.
Guitar, B. (2006). Stuttering: An Integrated Approach to its Nature and Treatment. Philadelphia. Lippincott William & Wilkins.
Harley, T. A., & H. E. Bown. (1998). What causes a tip-of-the-tongue state? Evidence for lexicalneighbourhood effects in speech production. British Journal of Psychology, 89, 151–174.
Howell, P., J. Au-Yeung, & S. Sackin. (2000). Internal structure of content words leading to lifespan differences in phonological difficulty in stuttering. Journal of Fluency Disorders, 25(1), 1-20.
Howell, P. et al. (2006). Phonetic difficulty and stuttering in English. Clinical Linguistics & Phonetics, 9, 703-716.
LaSalle, L. R., & L. Wolk. (2011). Stuttering, cluttering, and phonological complexity: Case studies. Journal of fluency disorders, 36(4), 285-289.
Luce, P. A., & D. B. Pisoni. (1998). Recognizing spoken words: The neighborhood activation model. Ear and Hearing, 19, 1–36.
Marshall, C. (2005). The impact of word-end phonology and morphology on stuttering, Stammering Res. 1 , 375–391.
Melnick, K. S., & E. G. Conture. (2000). Relationship of length and grammatical complexity to the systematic and nonsystematic speech errors and stuttering of children who stutter. Journal of Fluency Disorders, 25(1), 21-45
Middleton, E. L., & M.F Schwartz. (2010). Density pervades: An analysis of phonological neighbourhood density effects in aphasic speakers with different types of naming impairment. Cognitive neuropsychology, 27(5), 401-427.
Newman, R. S., & D.J German. (2002). Effects of lexical factors on lexical access among typical language-learning children and children with word-finding difficulties. Language and speech, 45(3), 285-317.
Newman, R. S., & D. J. German. (2005). Life span effects of lexical factors on oral naming. Language and Speech, 48(2), 123-156.
Newman, R. S., & N. B. Ratner. (2007). The role of selected lexical factors on confrontation naming accuracy, speed, and fluency in adults who do and do not stutter. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol.50, 196-213.
Nippold, M.A. (2018) Language development in children who stutter: A review of recent research. International Journal of Speech-Language Pathology, pp. 1-9.
Postma, A., & H. Kolk. (1993). The covert repair hypothesis: Prearticulatory repair processes in normal and stuttered disfluencies. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 36(3), 472-487.
Ratner, N. B., & C. C. Sih. (1987). Effects of gradual increases in sentence length and complexity on children's dysfluency. Journal of Speech and Hearing Disorders, 52(3), 278-287.
Tsai, P. T. (2018). Phonological neighborhood effect in spontaneous speech in adults who stutter. Journal of fluency disorders, 58, 86-93.
Vitevitch,M.S. (1997). The neighborhood characteristics of malapropisms. Language and Speech, 40, 211–228.
Vitevitch M. S. (2002a). Naturalistic and experimental analyses of word frequency and neighborhood density effects in slips of the ear. Lang. Speech 45:407–34.
Vitevitch,M.S.(2002b).The influence of phonological similarity neighborhoods on speech production. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 28(4), 735.
Vitevitch, M. S., & M. S. Sommers. (2003). The facilitative influence of phonological similarity and neighborhood frequency in speech production in younger and older adults. Memory & cognition, 31(4), 491-504.
Wagovich, S. A., & N. B. Ratner. (2007). Frequency of verb use in young children who stutter. Journal of Fluency Disorders, 32(2), 79-94.
Ward, D. (2006). Stuttering and cluttering. New York: Psychology Press.
Yairi, E. (2004). The formative years of stuttering: A changing portrait. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders,31,92–104.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |