واکاوی مفاهیم تربیتی فمینیسم در رمان "سیدات القمر" (دختران ماه) اثر جوخه حارثی | ||
پژوهشنامه زنان | ||
دوره 13، شماره 40، تیر 1401، صفحه 113-143 اصل مقاله (323.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ws.2021.30573.2982 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جمالی1؛ محمد جواد پورعابد* 2؛ خداد بحری3؛ رسول بلاوی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس (نویسنده مسئول)، | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس | ||
4دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس | ||
چکیده | ||
فمینیسم، واژهای فرانسوی به معنی طرفداری از حقوق زن است ، قدمتی به اندازة تاریخ دارد. به دنبال آن، نقد زن محور بر روی آثار ادبی، نیز شکل گرفت. جوخه حارثی، نویسندة سرشناس عمانی با رمان "دختران ماه" خود که موضوع محوری آن، سه خواهر در روستای عوافی هستند، با رویکردی واقعگرایانه از تجربههای زنانه و مشکلات آنها در جامعة کوچک و تازه مدرنیتهشدة روستای عوافی در عمان مینویسد. نگارندگان در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، سعی میکنند تا با توجه به مفاهیم فمینیستی به کار رفته در رمان به تحلیل نگاه حارثی به زنان و شیوۀ توصیف او از وضعیت آنان پرداخته و ما در این تحقیق، به مسائل مهمی همچون: سرکوب احساس عشق، ازدواج، زایمان و مادری، تجاوز، طلاق، مردسالاری و رفتار متفاوت با دختران و پسران از بدو تولد، بررسی کنند. بیشترین مفاهیم فمنیستی در این رمان، مربوط به ازدواج ومادر شدن و عشق در میان دختران و حق انتخاب آنها در مسائل مهم و غیر مهم زندگیشان و خشونت بر زنان و مردان است. در ضمن از تحلیل شخصیتهای زنان این رمان چنین به نظر میآید که میتوان آنها را بر اساس دیدگاهشان به سه دستة؛ سنتی، کمی مدرن و مدرنتر تقسیمبندی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فمینیسم؛ مفاهیم تربیتی؛ جوخه حارثی؛ رمان سیدات القمر | ||
مراجع | ||
آبوت، پاملا و کلر والاس (1385). جامعهشناسی زنان، ترجمة منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.
آندره، میشل (1383ش). جنبش زنان، ترجمۀ هما زنجانیزاده، تهران: نیکا.
حارثی، جوخه(2010م). سیدات القمر، بیروت: دارالآداب.
حارثی، جوخه (1398ش). دختران مهتاب، مترجم نرگس بیگدلی، تهران: افراز.
داد، سیما (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی، جلد سوم، تهران: مروارید.
دوبوار، سیمون (1380). جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، تهران: نشر توس.
رضوانی، محسن (1384). پایان جنسیت، جلد اول، تهران: انتشارات باشگاه اندیشه.
زیبائینژاد، محمدرضا (1382ش). در مجموعه مقالات فمینیسم و دانشهای فمینیستی، جلد دوم، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
سارسه، میشل ریو (1385ش). تاریخ فمینیسم، ترجمۀ عبدالوهاب احمدی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
سعداوی، نوال (1359). چهرة عریان زن عرب، ترجمة رحیم فروتن و رحیم مرادی، تهران: روزبهان.
سلدن، راما و پیتر ویدوسون(1387). راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، چ 2، تهران: طرح نو.
عزیززاده، گیتی (1387). زن وهویتیابی در ایران امروز، جلد اول، تهران: روشنگران.
فریدمن، جین (1381ش). فمینیسم، ترجمۀ فیروزه مهاجر، تهران: آشیان.
کولودنی، آنیت و الآخرون(2015م): النقد الأدبی النسوی، ترجمه د.هالة کمال، مصر، مؤسسه المرأة و الذاکرة.
گرین، جیت و جیل لبیهان (1383). درسنامة نظریه و نقد ادبی، فاطمه حسینی، جلد اول، تهران: روزنگار.
تاجبخش، پروین و سیمین فرزاد (1393). «نقد تطبیقی دیدگاه فمینیستی سیمون دوبوار، ویرجینیا وولف و سیمین دانشور در آثار باستانی»، فصلنامة پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال 2، شمارۀ دوم، صص9-29.
ضیاءالدینی دشتخاکی، علی و عباس عرب (1395). «بررسی تطبیقی الرسولة بشعرها الطویل حتی الینابیع از أنسی الحاج و آیدا در آینه از احمد شاملو از دیدگاه نقد فمینیستی»، نشریۀ ادبیات تطبیقی، سال8، شمارة 15، صص227-244.
الحارثی، جوخة (8/1/1399).
Jokha.com/aboute-me/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |