تجربه دختران نوجوان از رابطه با جنس مخالف در فضای مجازی | ||
پژوهشنامه زنان | ||
دوره 13، شماره 40، تیر 1401، صفحه 245-282 اصل مقاله (326.03 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ws.2021.27804.2809 | ||
نویسندگان | ||
منصور فتحی* 1؛ احمد غیاثوند2؛ معصومه شاکرم3 | ||
1دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
امروزه شبکه های مجازی مختلف، بستری برای رابطه با جنس مخالف، در بین جوانان و نوجوانان ایجاد نموده است. پژوهش حاضر با هدف فهم «تجربه زیسته دختران نوجوان از رابطه با جنس مخالف در فضای مجازی» در شهر بروجرد انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند با 24 نفر از دختران نوجوان که تجربه رابطه با جنس مخالف را در فضای مجازی داشتند، مصاحبه نیمه ساخت یافته به عمل آمد. با استفاده از شیوه تحلیل تماتیک، داده های گردآوری شده مقوله بندی و تفسیر شدند. در نهایت شش مضمون اصلی و پانزده مضمون فرعی به دست آمد. مضامین اصلی عبارتند از:" تنگی آشیانه زندگی روزمره"، " فضای مجازی زمینه ساز تسهیل روابط جدید ارتباطی" که در بخش آغاز رابطه دیده می شود، "ستایش دخترانه- پرستش پسرانه" و " باز اندیشی در قواعد و هنجارها " در بخش تجارب از رابطه ، "رل بی شناخت و کات با شناخت" و "احساس بازی و بازندگی" که در بخش پایان رابطه جای گرفته است. نتایج بیانگر آن است که فضای مجازی رابطه با جنس مخالف در بین نوجوانان را تسهیل نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دختران نوجوان؛ رابطه با جنس مخالف؛ فضای مجازی؛ تجربه زیسته | ||
مراجع | ||
ادیب، یوسف؛ فتحی آذر، اسکندر و کشاورز، سمیه(1394). تجربه دختران دانشجو از سایت های اینترنتی: مطالعه پدیدارشناسی؛ مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال دوازدهم، بهار و تابستان 1394، ش 1، ص 93-115
باومن، زیگمونت.( 1384). عشق سیاال در باب ناپایداری پیوندهای انسانی. عرفان ثابتی، تهران: نشر ققنوس.
برگر، پ. و لوکمان، ت (1375). ساخت اجتماعی واقعیات ، ترجمه: فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
پردل، هادی(1395).اثر بخشی نظارت والدین بر میزان خطر پذیری نوجوانان،فصلنامه آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده، ش 2، ص 23-25
توسلی، غلام عباس(1380). نظریه های جامعه شناسی، تهران: سمت، چاپ هشتم
خرمایی، فرهاد و زارعی، نسیبه (1395). روابط بین دختران و پسران از دیدگاه دختران نوجوان؛ فصلنامه مشاوره کاربردی، ص 89-106
رجبی، ماهرخ و البرزی، صدیقه( 1396). نگاه جامعه شناختی به رابطه ی تماشای ماهواره و دوستی با جنس مخالف، فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، دوره 2، شماره 4، ص 15-1
زاده محمدی ، علی و احمد آبادی، زهره (1388). بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و راهکارهایی برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده، فصلنامه خانواده پژوهی، 5(20)، 485-467
سیدان، فریبا و نجفی نژاد،نرگس( 1391). بررسی عوامل موثر بر نگرش دختران نسبت به روابط با جنس مخالف، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ص 89-119
شریف زاده ، حکیمه السادات؛ میر محمدتبار، سید احمد و سهرابی، مریم( 1395). رابطه فناروری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و دوستی با جنس مخالف در دانش آموزان و ارائه راهکارهای تربیتی برای کاهش آن؛ فصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، س 11، ش 22 ص 7-28
صمیمی، عادله؛ مظاهری، علی و حیدری، محمود(1391).ارزیابی تحولی کیفیت روابط دوستی نوجوانان، فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،33، 47-60
گافمن، الف(1391). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه : مسعود کیانپور، تهران: مرکز نشر .
قاسمی، عدلی پور، برندگی (1395).تببین رابطه استفاده از شبکه ی اجتماعی فیس بوک با هویت جنسیتی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارة دوم،77 - 100
کرسول، جان (1394). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد( روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن دانایی فرد. تهران:نشر صفار
گافمن، الف (1391). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه : مسعود کیانپور، تهران: مرکز نشر .
گلزاری، محمود( 1384). آموزش و مشاوره با نوجوانان در زمینه ارتباط با جنس مخالف، فصلنامه روانشناسی تربیتی، دوره1، شماره 1،پاییز، ص 105-122
گیدنز، آنتونی (1390). پیامدهای مدرنیت. محسن ثلاثی. تهران: نشر مرکز
محمدی، فردین؛ محمدی، حسین(1395)، مطالعه کیفی پیامدهای ارتباط با جنس مخالف در میان نوجوانان دختر و پسر( مطالعه موردی: نوجوانان مشهد)، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 5، شماره 4
مولایی، مهری و جانی، ستاره( 1394). رابطه اعتیاد به اینترنت با گرایش نوجوانان به جنس مخالف، رفتارهای جنسی، الکل، خشونت، چت و هک؛ ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال نوزدهم، شماره ششم
مهاجری ،مریم (1396). فمینیسم جهانی و چالش های پیش رو، تهران :اسرار علم، ص.52
میرزایی، خ و برغمدی، ه(1389). رابطه با جنس مخالف و عوامل مرتبط با آن، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 34 ،ص131-158.
قاسمی، وحید؛ عدل پور، صمد و کیانپور، مسعود( 1391). تعامل در فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینترنتی و تاثیر آن بر هویت دینی جوانان؛ مطالعه موردی فیس بوک و جوانان شهر اصفهان، فصلنامه علمی- پژوهشی دین و ارتباطات، سال نوزدهم، شماره دوم (پیاپی 42)، ص 36-5
غیاثوند، احمد (1935) «دنیای زنان در پرتو توسعه فضاهای جنسیتی شهری»، مجله توسعه محلی (روستایی ـ شهری)، شماره 2.
Briggle.A.(2008) Real Frinds.How the internet can foster friendship. Ethics and information Technology.10. p.71-79
Bullingham, L. & Vasconcelos, A. C. (2013) “The Presentation of Self in the Online World: Goffman and the Study of Online Identities.” Journal of Information Science. 39 (1): 101 – 112
Cesar, G., & Torres, J. (2011). Of Virtual friendships, romantic relationships and safety: A survey on how college students of msu-iit think. The first international conference on interdisciplinary research and development, Thailand, Wednesday 1 June 2011
Cheung, Christy M. K. & Pui-Yee Chiu & Matthew K.O. Lee (2011) Online Social Networks: Why do Students use Facebook? Computers in Human Behavior, 27, 1337–1343.
Kobayashi, Tetsuro (2007) The Effect of Mobile Phone-e-mailing On Socialization, Society Journal: Japanese Journal of Social Psychology, Vol. 23, No.1
Kvale, Steinar and SvendBrinkmann, (2009) “Interviews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing”, Second Editions, Sage Publications.
Pempek, T.A. et al (2009) College Students’ Social Networking Experiences on Facebook, Journal of Applied Developmental.
Grace Chi En Kwan, Marko M. Skoric, Facebook bullying: An extension of battles in school, Computers in Human Behavior, Volume 29, Issue 2013, Pages 16-25, ISSN 0747-5632. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |