تحلیلی انتقادی بر مناسبات «مِتافلسفه» و «روششناسی» نقدی بر کتاب The End of the Philosophy of Religion (پایان فلسفۀ دین) | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 7 - شماره پیاپی 95، مهر 1400، صفحه 97-117 اصل مقاله (352.91 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/crtls.2021.36819.2274 | ||
نویسندگان | ||
مالک شجاعی جشوقانی* 1؛ فاطمه بزرگ زاده2 | ||
1استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نیک تراکاکیس، فیلسوف معاصر دین، در کتاب پایان فلسفۀ دین به طرح ایدۀ خود درمورد مناسبات متافلسفه و روششناسی فلسفۀ دین معاصر در دو سنت تحلیلی و قارهای پرداخته است. وی با بررسی نمونۀ آرای متفکرانی از این دو سنت نتیجه میگیرد که فلسفۀ دینی که در سنت تحلیلی دنبال میشود بهدنبال مفروضگرفتن دیدگاهی خاص در متافلسفه و روششناسی و در محدودۀ تنگ عقلانیتِ علمزده و استدلالهای منطقی، فارغ از مباحث انضمامی و وجودی انسان، فلسفهپردازی میکند و بیشازآنکه به جنبۀ وجودی انسان و رفع نیازهایش برای زندگی خوب اهتمام ورزد بهدنبال حل مسائل مفهومی و معرفتی فلسفۀ دین است. در این نوشتار، ضمن معرفی تحلیلی مضامین کلیدی مطرحشده در کتاب، به نقادی دیدگاههای تراکاکیس از منظر روششناختی و مناسبات آن با متافلسفه خواهیم پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفۀ دین؛ متافلسفه؛ روششناسی فلسفی؛ فلسفۀ تحلیلی؛ فلسفۀ قارهای؛ فلسفۀ سست؛ فلسفه بدون فلسفه | ||
مراجع | ||
اورگارد، سورن، پل گیلبرت، و استیون برود (1397)، درآمدی بر متافلسفه، ترجمۀ مهدی رعنایی، تهران: ترجمان.
پربهاکاران، و. و دیگران (1397)، روششناسی فلسفی، ترجمۀ هانیه مفیدی، تهران: تمدن علمی.
جوی، مورنی و دیگران (1397)، فلسفۀ قارهای و فلسفۀ دین، ترجمۀ محمدابراهیم باسط، قم: کتاب طه.
حسینزادۀ راد، کاوه و حمید یحیوی (1396)، «بازگشت دین در قلمرو فلسفه و سیاست معاصر»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی رهیافتهای سیاسی و بینالمللی.
دامت، مایکل (1391)، خاستگاههای فلسفۀ تحلیلی، ترجمۀ عبدالله نیکسیرت، تهران: حکمت.
رشیدیان، عبدالکریم (1393)، فرهنگ پسامدرن، تهران: نشر نی.
کریچلی، سایمون (1386)، فلسفۀ قارهای، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: نشر ماهی.
وستفال، مرلد (1390)، «فلسفۀ دین قارهای»، ماهنامۀ کتاب ماه دین، ش 170.
Collingwood, R. G. (1933), An Essay on Philosophical Method, Oxford University Press.
Fukuyama, Francis (1989), “The End of History?”, The National Interest, vol. 16.
Dummett, Michael (1993), Origins of Analytical Philosophy, Harvard University Press
Harris, M. E. (n.d.), ‘‘Gianni Vattimo (1936 −)”, Internet Incyclopedia of Philosophy, accessed on 4/01/2020: <https://iep.utm.edu/vattimo/>.
Heidegger, Martin (1993), “The End of Philosophy and the Task of Thinking”, in: Basic Writings, David Farrell Krell (ed.), London: Routledge.
Kazantzakis, Nikos (1975), God’s Pauper: St. Francis of Assisi: a Novel, Cassirer
Knepper, Timothy D. (2013), The End of Philosophy of Religion, Terminus and Telos, NewYork: Palgrave Macmillan.
Loftus, John W. (2016), Unapologetic: Why Philosophy of Religion Must End, Pitchstone Publishin.
McGinn, Collin C. (2002), The Making of a Philosopher, New York: Harper.
Quine W. V. (1981), “Has Philosophy Lost Contact with People?”, in: Theories and Things, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Rorty, R. (1992), “Introduction: Metaphilosophical Difficulties of Linguistic Philosophy”, in: The Linguistic Turn: Essays in Philosophical Method, Chicago: University of Chicago Press
Trakakis, Nick (2008), The End of Philosophy of Religion, London: Continuum.
Wesley, J. Wildman (2010), Religious Philosophy as Multidisciplinary Comparative Inquiry: Envisioning a Future for the Philosophy of Religion, New York: Suny Press.
Westphal, Merold (1973), “Prolegomena to any Future Philosophy of Religion Which will Be Able to Come Forth As Prophecy”, International Journal for Philosophy of Religion, vol. 4. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |