ادراک لامسه ای در تحلیل عکس های اجتماعی | ||
| تحقیقات تاریخ اجتماعی | ||
| مقاله 2، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1400، صفحه 35-62 اصل مقاله (528.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/shc.2021.34985.2199 | ||
| نویسنده | ||
| محمد حسن پور* | ||
| استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| بیان مسئله: حس لامسه، کلید درک حضور در جهاناست؛ چرا که بدون آن انسان در ارتباط با پیرامون خود بیشتر شبیه بهیک ناظر است. لامسه حسیاست که با تمام جسم قابل دریافتاست و درک آن آمیختهاست با انواع حسهای دیگر انسانی. از همینرو پژوهشگران حوزههنرهای بصری از اصلاحی باعنوان لمس دیداری (haptic visuality) در فهم اثر هنری نام میبرند. روش پژوهش: برهمین اساس، با تکیه بر تاریخ اجتماعی لمس که در آن چگونگی ادراک لمسی مردمان گذشته در برابر جهان درتیررسِ توجه مورخان قراردارد، بهتحلیل جایگاه ادراک لامسهای (haptic perception) و لمسِ دیداری در فهم عکسهای اجتماعی بهعنوان اسنادی تاریخی میپردازیم؛ بهاین پرسش اساسی پاسخ میدهیمکه چگونه میتوان بجز قوهی دیداری، کارکرد تمامیت بدنرا در درک ملموس عکسها و روند تأثیرگذاری چنین درکیرا در تفسیر و تأویل آنها مورد مطالعهی تحلیلی قرار داد؟ اینموضوع بهویژه آنجا اهمیت بهسزای خودرا عرضه میدارد که در تحلیل آثار عکاسانهی خصوصی و خانوادگی، کارکرد عاطفی و بازیابی خاطراترا در روند تأویل عکسها مدّنظر قراردهیم؛ دراینجا، انگارههای لمسی بهدوصورت "استعاری" و "جسمانی" ازطریق احساسات فهم عکسرا میسر میسازند. نتیجه: در تحلیل عکسهای اجتماعی، ادراک لامسهای و حواس غیردیداری غالباً نقش مهمیرا نهتنها در تحریک خاطرات گذشته، که در فعالسازی و شکلدادن بهآنها بازی کرده و اَعمال بدنیِ مبتنی بر علاقهرا بهواسطهی حس لامسه به -و از- بستر عکس منتقل میسازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراک لامسهای؛ عکسهای اجتماعی؛ عکسهای خانوادگی؛ لمسِ دیداریِ عکس؛ تاریخ اجتماعی حواس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |
||
| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 990 |
| تعداد مقالات | 9,923 |
| تعداد مشاهده مقاله | 12,655,683 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,845,017 |