نقد و بررسی کتاب همکنش زبان و هنر | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 19، دوره 21، شماره 5 - شماره پیاپی 93، مرداد 1400، صفحه 423-447 اصل مقاله (293.19 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/crtls.2020.30790.1841 | ||
نویسنده | ||
مهران هوشیار* | ||
دانشیار پژوهش هنر اسلامی، عضو هیئت علمی دانشکدۀ هنر دانشگاه سوره، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فرهنگ نقد و نقدپذیری در دوران معاصر یکی از شاخصهای پیشرفت علمی و نشانههای پیشرفت فرهنگی در جوامع توسعهیافته بوده و جریانسازی این حرکت بنیادی رسالت معتبرترین محافل علمی ـ پژوهشی و آموزشی در دنیا قرار گرفته است. کتاب همکنش زبان و هنر با محتوای موضوعی در زمینههای هنری، ادبیات، و معماری شامل چهارده مقالۀ ارائهشده در سلسله نشستهای تخصصی بوده که حدود دو دهۀ پیش (1379) در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. در این مقاله تلاش شده است تا، ضمن معرفی کتاب، بازنگریِ انگیزۀ برگزاری این هماندیشی و ساختار محتوایی آن موردارزیابی قرار گیرد و درخصوص محتوای موضوعی هریک نیز نگاهی نقادانه صورت گیرد. درنهایت، مهمترین یافتهها در این پژوهش انتقادی مشخص کرد که برگزاری چنین نشستهایی در دهۀ 1380 شمسی در نوع خود فعالیتی ارزشمند و الگویی مناسب برای ورود به حوزۀ نظری و مفاهیم انتقادی علوم انسانی و بهخصوص رشتههای مرتبط با هنر است و باوجود محدودیت و کمبود منابع مکتوب در اینگونه رشتهها (حتی تاکنون) تلاش درجهت چاپ و نشر تألیفاتی در زمینۀ مبانی نظری و فلسفۀ هنر بستری درجهت ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر را برای مخاطب و نسلهای بعد فراهم میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
همکنش زبان و هنر؛ فرهاد ساسانی؛ هماندیشی؛ ادبیات؛ هنرهای تجسمی | ||
مراجع | ||
احمدی، محمد و تقی پورنامداریان (1396)، «درآمدی بر مهمترین معانی اصطلاح رتوریک»، مطالعات زبان و ترجمه، س 50، ش 1.
بوردول، دیوید و کریستین تامسون (1383)، تاریخ سینما، ترجمۀ روبرت صافاریان، تهران: مرکز.
بهزادی، فرناز (1379)، آفرینش و زندگی... با عروسکهای صحنه، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
حیاتی، وحید (1397)، رهیافتی به رئالیسم، سینما، و مفاهیم دینی، تهران: پژوهشهای اسلامی.
دالوند، حمیدرضا (1384)، «تاریخ پژوهشهای فرهنگ مردم/ تلاشهای ناآگاهانه»، فصلنامۀ فرهنگ مردم، تابستان و پاییز، ش 14-15.
دانشنامۀ اسلامی (1388)، ذیل مدخل «هنر اسلامی»، اصفهان: مؤسسۀ تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام.
ساسانی، فرهاد (1380)، همکنش زبان و هنر، تهران: حوزۀ هنری.
سجودی، فرزان (1387)، نشانهشناسی کابردی، تهران: علم.
عاشورپور، صادق (1389)، نمایشهای ایرانی؛ قدمبهقدم با هنر نقالی، تهران: سورۀ مهر.
قلیچخانی، محمدرضا (1392) درآمدی بر خوشنویسی ایران، تهران: فرهنگ معاصر.
محجوب، محمدجعفر (1354)، «فرهنگ عوام»، فصلنامۀ مردمشناسی و فرهنگ عامه، ش 1.
محجوب، محمدجعفر (1382)، تحول نقالی و قصهخوانی، ادبیات عامیانۀ ایران، بهکوشش حسن ذوالفقاری، ج اول و دوم، تهران: چشمه.
محمدی، جمال (1389)، دربارۀ مطالعات فرهنگی، تهران: چشمه.
محیطی طباطبایی، سیداحمد (1396)، شیر و خورشید؛ نمادی مذهبی و شیعی، تهران: کرگدن.
مهرابی، مسعود (1363)، تاریخ سینمای ایران از آغاز تا سال 1357، تهران: فیلم.
مؤمنی کریموندی، مراد و دیگران (1388)، «سایکودرام؛ الگویی برای مهارتهای پرورشی»، در: مجموعهمقالات دومین کنگرۀ سراسری هنر درمانی در ایران، بهکوشش علیزادهمحمدی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ناصربخت، محمدحسین (1386)، «نقالی در دورۀ صفویه»، در: مجموعهمقالات نمایش، بهکوشش عسکر بهرامی، تهران: فرهنگستان هنر.
نامۀ جامعه (1391)، «نگرشی بر ادبیات پایداری»، ش 1.
هیس، سرینکس (1391)، «آیا هنر اسلامی یک هنر تزئینی سطحی است؟»، ترجمۀ محمد اژدری، اطلاعات حکمت و معرفت، س 7، ش 11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |