نقدی درونرشتهای بر کتاب انسانشناسی موسیقی | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 17، دوره 21، شماره 5 - شماره پیاپی 93، مرداد 1400، صفحه 373-395 اصل مقاله (298.99 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/crtls.2020.32056.1930 | ||
نویسنده | ||
محمد علی مراتی* | ||
دکترای اتنوموزیکولوژی، دانشگاه پاریس 10، استادیار دانشکدۀ موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به کتاب انسانشناسی موسیقی الن مریام (۱۹۲۳-۱۹۸۰) نگاهی منتقدانه دارد، درحالیکه روند تاریخ موسیقیشناسی قومی (ethnomusicology) این اثر را بهعنوان یکی از مبانی این رشته موردتوجه قرار میدهد. دانش موسیقیشناسی و ارتباط آن با انسانشناسی بعد از نیمۀ دوم قرن بیستم بهنوعی با موسیقی و انسان بهتدریج گره خورده است. این مقاله قصد دارد تا با درنظرگرفتن محورهای اساسی و بنیادین «انسان موسیقایی» این اثر را در نظریههای معاصر بررسی کند. احتمالاً طرح برخی مبانیهای مریام در این کتاب، برای خود او نیز اگر امروز زنده بود با چالشهایی مواجه بود. روند این نقد و بررسی در روشها و اندیشههای موسیقیشناسی تطبیقی مقایسههایی خواهد داشت که در یکیدو دهۀ اخیر دوباره با انجمنهای بینالمللی موسیقی احیا شده است، اما نگاه اساسی این مقاله نقد معاصر درونرشتۀ موسیقیشناسی قومی است که به استفاده از نظریهها و روشهایی مستقلتر از علوم انسانی یا علوم اجتماعی معتقد است. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقیشناسی قومی؛ انسانشناسی؛ انسان؛ موسیقی؛ الن مریام | ||
مراجع | ||
بلیکینگ، جان (1397)، انسان چگونه موسیقایی است؟، ترجمۀ مریم قرهسو، تهران: ماهور.
حجاریان، محسن (1386)، مقدمهای بر موسیقیشناسی قومی، تهران: کتابسرای نیک.
رایس، تیمتی (1391)، «نظریۀ قومموسیقیشناسی»، ترجمۀ ناتالی چوبینه، فصلنامۀ موسیقی ماهور، ش 58.
سویج، پاتریک ای. و استیون براون (1394)، «بهسوی یک موسیقیشناسی تطبیقی جدید»، ترجمۀ لیلا رسولی، فصلنامۀ موسیقی ماهور، ش 67.
صاحبجمعی، حمید (1376)، «نقد و بررسی کتاب فرهنگ علوم انسانی (نوشتۀ داریوش آشوری)»، ایرانشناسی، س 9، ش 36.
قرهسو، مریم (1396)، ترجمۀ انسانشناسی موسیقی، الن مریام، تهران: ماهور.
مریام، الن (1396)، انسانشناسی موسیقی، ترجمۀ مریم قرهسو، تهران: ماهور.
مسعودیه، محمدتقی (1365)، مبانی اتنوموزیکولوژی: موسیقیشناسی تطبیقی، تهران: سروش.
Blacking, John (1957), The Role of Music amongst the Venda of the Northern Transvaal, Johannesburg: International Library of African Music.
Cassidy, Harold Gomes (1962), The Sciences and the Arts: A New Alliance, New York: Harper.
Hood, Mantle (1957), “Training and Research Methods in Ehnomusicology”, Ethnomusicology Newsletter, no. 11.
Kolinski, Mieczyslaw (1957), “Ethnomusicology, Its Problems and Methods”, Ethnomusicology Newsletter, no. 10.
Kunst, Jaap (1958 a), “Historical Aspects of Ethnomusicology”, American Anthropologist, vol. 60, no. 3.
Kunst, Jaap (1958 b), Some Sociological Aspects of Music, Washington: The Library of Congress.
Kunst, Jaap (1959), Ethnomusicology, The Hague: Martinus Nijhoff.
McLean, Mervyn (2006), Constructing Musical Tradition in Uzbek Institutions, PhD Dissertation, Los Angeles: University of California.
Merriam, Alan P. (1964), The Anthropology of Music, Northwestern University Press.
Nadel, S. F. (1951), The Fondations of Social Anthropology, Glencoe: Free Press.
Nettl, Bruno (1956), Music in Primitive Culure, Cambridge: Harvard University Press.
Nettl, Bruno (1982), “Alan P. Merriam: Scholar and Leader”, Ethnomusicology, vol. 26, no. 1.
Nettl, Bruno and P. V. Bohlman (eds.) (1991), Comparative Musicology and Anthropology of Music: Essays on the History of Ethnomusicology, Chicago: University of Chicago Press.
Rice, Timothy (2010) “Ethnomusicological Theory”, in: 2010 Yearbook for Traditional Music, vol. 42, International Council for Trational Music.
Sachs, Curt (1962), “On the Subject of Ethnomusicology”, Ethnomusicology Newsletter, no.7.
Savag, Patrick E. and Steven Brown (2013) “Toward a New Comparative Musicology”, AAWM Journal, vol. 2, no. 2.
Seeger, Charles (1941), “Music and Culture”, Proceeding of the Music Teachers National Association for 1940, vol. 64. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |