بازنمایی پول در تبلیغات دیداری تحلیل گفتمان دیداری کمپین تبلیغاتی بانک ملت | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 14، دوره 21، شماره 5 - شماره پیاپی 93، مرداد 1400، صفحه 305-326 اصل مقاله (808.03 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/crtls.2021.35863.2209 | ||
نویسنده | ||
مریم کهوند* | ||
استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
با توسعۀ ارتباطات دیداری در عصر حاضر، نقد متون دیداری بهمنظور رمزگشایی معانی و بیان مفاهیم آن از اهمیت خاصی برخوردار میشود. تحلیل گفتمان انتقادی، بهعنوان یکی از رویکردهایی که بافتار و زمینههای اجتماعی هردو را موردتوجه قرار میدهد، بررسی گفتمانها را در متون هنری امکانپذیر ساخته است. هدف از پژوهش حاضر معرفی گفتمان دیداری یا دیدمان بهمنزلۀ روشی برای خوانش آثار دیداری است و بحث نظری آن به روششناسی دیدمان انتقادی اختصاص دارد که مدلی تلفیقی از روششناسی رُز و فرکلاف است. در بخش تحلیل مقاله، مجموعۀ آثار کمپین تبلیغاتی بانک ملت با هدف تبیین کارکرد دیدمان آن براساس مؤلفههای متنی تصاویر و زمینههای بازنمایی آن خوانده و نقد شده است. در این خوانشِ تحلیلی ساختار فناوری، پیکرهبندی تصاویر، و تأثیرات اجتماعی آثار در سه لایۀ متن، کنش گفتمانی، و کنش اجتماعی با برشمردن مصداقهای هریک موردبحث قرار گرفته است. یافتههای پژوهش در تحلیل آثار بیانگر آن است که کارکرد گفتمانی این سلسله تبلیغات برجستهکردن ارزش معنوی پول بهعنوان سرمایۀ ملی ـ فرهنگی و ترویج همدلی و میهندوستی در مخاطبان است که طی آن سفارشدهنده از نهادی اعتباری و مالی به نهادی فرهنگی تغییر هویت مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان انتقادی؛ نقد دیداری؛ کمپین تبلیغاتی؛ روششناسی؛ دیدمان | ||
مراجع | ||
سلطانی، علیاصغر (1387)، قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نی.
شقاقی، مهدی و غلامرضا فدائی (1392)، «تحلیل گفتمان انتقادی و کاربرد آن در پژوهشهای علم اطلاعرسانی»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، ش 1.
فرکلاف، نورمن (1389)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمۀ گروه مترجمان، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
کهوند، مریم (1399)، فرهنگ دیداری و روششناسی تحلیل تصویر، تهران: دانشگاه هنر و یکفکر.
مقدمی، محمدتقی (1390)، «نظریۀ تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن»، فصلنامۀ معرفت فرهنگی اجتماعی، ش 2.
مهرآیین، مصطفی (1396)، درسگفتار تحلیل گفتمان، تهران: موزۀ ملک.
Avgerinou, M. and J. Ericson (1997), “A Review of the Concept of Visual Literacy”, British Journal of Educational Technology, vol. 28, no. 4.
Berger, John (1972), Ways of Seeing, London: Penguin.
Elkins, James (2008), Visual Literacy, New York and London: Routledge.
Fairclugh, Norman (1993), Critical Discourse Analysis, London: Routledge.
Lester, Paul M. (2011), Visual Communication; Images with Messages, Wadsworth.
Perlmutter, David D. (2008), “The State of Visual Communications Research”,in: Presentation to a Luncheon of the Visual Communication Division of the Association for Education in Journalism & Mass Communication and the staff of the Chicago Tribune, Chicago.
Rose, Gillian (2012), Visual Methodologies; An Introduction to Researching with Visual Materials, London: Sage.
Stafford, Barbara M. (2008), “The Remaining 10 Percent; The Role of Sensory Knowledge in the Age of Self-Organizing Brain”, in Visual Literacy, J. Elkins (ed.), New York and London: Routledge.
Sturken, M. and L. Cartwright (2001), Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture, New York: Oxford Unversity Press.
URL1:<http:// bankmellat.ir/history/aspx/2021/01/18>.
URL2:<http:// roozrang.com/2021/03/25>. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |