هیاهوی بسیار برای هیچ؛ بررسی و نقد کتاب سینمای فانتزی | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 5 - شماره پیاپی 93، مرداد 1400، صفحه 95-120 اصل مقاله (345.12 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/crtls.2021.30904.1852 | ||
نویسندگان | ||
علی خراشادی* 1؛ محمد شهبا2 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
2استاد دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ژانر فانتزی ازجمله ژانرهای مسئلهبرانگیز سینماست که تا دههها موردبیتوجهی سینمادوستان بوده است. بااینکه نخستین آثار موسوم به فانتزی به سالهای نخستین سینما و آثارِ ژرژ ملییس بازمیگردد، تا اواخرِ دهۀ 1970 بهدلایل مختلف، ازجمله هزینة نسبتاً گزاف تولید اینگونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کمتر اثری فانتزی در سینما پدید آمد که موردتوجه مخاطبان قرار گیرد. از مباحث نظری مهم دربارة آثار فانتزی خلط اینگونه فیلمها با دیگر آثار سینما، مانند وحشت و علمی ـ تخیلی، است. تعریف دقیق از مفهوم فانتزی امری مسئلهزاست. ازاینروی، باتوجهبه ساختهشدن آثار درخشانی که پس از قرن 21 صفت فانتزی را یدک میکشند و اقبال مخاطب به این آثار در دوران اخیر و همچنین رشد تکنولوژیِ سینمایی، یافتن چهارچوبهای مشخص برای مشخصکردن ویژگیهای آثار فانتزی و تمییزدادن آنها از سایر آثار مشابه مانند علمی ـ تخیلی و وحشت امری ضروری بهنظر میرسد. اهمیت کتاب سینمای فانتزی، نوشتة کاترین ای. فوکس، ترجمة علیظفر قهرمانینژاد، بهدلیل تلاش درجهت یافتنِ پاسخ برای این پرسشها و ابهامات است که این نوع آثار درمیان اهالی سینما بهوجود آورده است و ازاینروی ضرورت بررسی نویسنده از نحوة تبیین سینمای فانتزی ضروری بهنظر میرسد. این کتاب را در سال 1395 نشر بیدگل در 324 صفحه بهچاپ رسانده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سینمای فانتزی؛ ژانر؛ مطالعات سینمایی؛ کاترین ای. فوکس | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1389)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
استم، رابرت (1393)، مقدمهای بر نظریۀ فیلم، بهکوشش احسان نوروزی، تهران: سورۀ مهر.
بوردول، دیوید و کریستن تامسون (1389)، تاریخ سینما، ترجمۀ روبرت صافاریان، تهران: مرکز.
دباغ، سروش (1396)، درباب فلسفۀ تحلیلی، لندن: اچ. اند اس. مدیا.
فوکس، کاترین. ِای. (1395)، سینمای فانتزی، ترجمۀ ظفرعلی قهرمانی، تهران: بیدگل.
کورنول، نیل (1381)، «پیشدرآمدی بر فانتاستیک ادبی»، ترجمۀ فتاح محمدی، مجلۀ فارابی، ش 45.
کینگ، جف (1396)، مقدمهای بر هالیوود جدید، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: هرمس.
هیوارد، سوزان (1393)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: کاربر هزارۀ سوم.
Beekman, Scott M. (2006), Ringside: A History of Professional Wrestling in America, Santa Barbara: Praeger.
Stadler, Jane and M. William Kelly (2009), Screen Media: Analaysing Film and Television, Sydney: Allen Unwin Academic. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 899 |