خوانش تأملی «پیر چنگی» در زمان و حکایت پل ریکور | ||
پژوهش های بین رشته ای ادبی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 5، اردیبهشت 1400، صفحه 215-241 اصل مقاله (484.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/lir.2021.32317.1188 | ||
نویسندگان | ||
زهرا صابری نیا* 1؛ نرگس محمدی بدر2؛ فاطمه کوپا3؛ فرهاد درودگریان4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات. دانشگاه پیام نور تهران. ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات. دانشگاه پیام نور تهران. ایران. | ||
3استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات. دانشگاه پیام نور تهران. ایران | ||
4گروه زبان و ادبیات فارسی. مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
از دیدگاه هرمنوتیک تأملی، نقل قصه و روایت حکایت متعلق به دو دنیای گفتمانی متفاوت است. هر چند هیچ روایتی بدون کنش و تهی از زمان نیست، ولی تحلیل انتقادی حکایت، پیشانگاشت همسویی و همگونی کنش و زمانِ آن را با قصه متعارض میسازد. به طوری که میتوان گفت چالش حکایت، واداشتن زبان به پیروی از اندیشه و استعارگی فهم و دغدغة قصه، عمقبخشی به یکپارچگی زبان و رویدادانگاری داستان است. آنچه که اندیشة نوشتار حاضر حول محور آن میگردد در نافذترین شکل خود در دقایق سهگانة زمان و حکایت «پل ریکور» فرانسوی مطرح شده است. او با تحلیل انتقادی ماهیت کنش و زمان در عرصة محاکات میگوید: هم-بستگی تنگاتنگ بین محاکات و پیرنگ سبب شده نظریهپردازان ادبی متوجه حضور مؤلفهای پنهان بنام «آفرینش» که حکایت را برخلاف قصه سرشار از اندیشندگی میکند نشوند و کنش و بازنمود آن در قصه را با بازعملآوری کنش در حکایت یکسان پندارند. پنداشت اخیر سبب غفلت از پیکربندی و فهم عملی حکایت شده خصیصههایی را نادیده میگیرد که این سنخ ادبی را در مقابل قصه قرار میدهد. پژوهشگران مقالة حاضر با استفاده از رهیافتهای وی روایت «پیر چنگی» را که از داستانهای مشترک عطار و مولوی است به شیوة تحلیلی- محتوایی مقایسه کرده در مواجهه با این سؤال که کدام خصیصههای روایتی قادر است قصه و حکایت را از هم متمایز سازد به این برآیند رسیدهاند که حکایت برخلاف قصه، فربه از «برونگستری»، «فهم عملی»، «خودآیینی» و «شاکلهسازی» است. | ||
کلیدواژهها | ||
پل ریکور؛ هرمنوتیک تأملگرا؛ زمان؛ حکایت؛ قصه | ||
مراجع | ||
- احمدی، بابک (1381)، ساختار و هرمنوتیک، تهران: گام نو. - احمدی، بابک (1385)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز. - احمدی، بابک (1398)، هایدگر و تاریخ هستی، تهران: مرکز. - ریکور، پل (1398)، زمان و حکایت، ترجمه مهشید نونهالی، تهران: نی. - ژنت، ژرار(1392)، تخیل و بیان؛ نقد زبانشناختی، ترجمة اللهشکر اسداللهی تجرق، تهران: سخن. - سوانه، پیر(1388)، مبانی زیباییشناسی، ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی. - شرت، ایون (1396)، فلسفة علوم اجتماعی قارهای، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نی. - عطار، فریدالدین(1395)، مصیبتنامه، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن. - مولوی، جلالالدینمحمد(1390)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد ا. نیکلسون، چاپ پنجم، تهران: هرمس. - فرای، نورتروپ (1377)، تحلیل نقد، ترجمة صالح حسینی، تهران: نیلوفر. - کالر، جاناتان (1397)، بوطیقای ساختگرا، ترجمة کوروش صفوی، تهران: مینوی خرد. - کهنموییپور، ژاله و همکاران(1381)، فرهنگ توصیفی نقد ادبی، تهران: دانشگاه تهران. - هاسپرس، جان (1387)، درآمدی به تحلیل فلسفی، ترجمة موسی اکرمی، تهران: طرح نو. - هاو، ال.ای (1387)، یورگن هابرماس، ترجمة جمال محمدی، تهران: گام نو. - هایدگر، مارتین (1381)، شعر زبان و اندیشة رهایی، ترجمة عباس منوچهری، تهران: نشر مولی. - هولتن، اورلی (1364)، مقدمه بر تئاتر، ترجمة محبوبة مهاجر، تهران: سروش.
- Chalmers, DJ (2004),"Epistemic two-dimensional semantics". Philosophical studies, Vol18.Pp: 153-226. - Deodato, Alexis. S (2010), "Paul Ricoeur's Hermeneutics of Symbols": A critical Dialectic of Suspicion and Faith. KRITIKE, vol4, N2, Pp:1-17. -Helenius, Timo (2012), "As If and the surplus of Being in Ricoeur's Poetics",University of Pittsburgh, Vol3, No2, Pp: 149-170. -Herman, David (2009), Basic Elements of Narrative in Sandra Hienen & Roy Sommer, (Eds) Narratology in the Age of Cross- Diciplinary. -Reid, Thomas (2016), Essays on the Intellectual Powers of Man A Critical Edition, Edited by Derek Brookes, Knud Haakonssen, Edinburgh University Press. -Ricoeur, Paul (1973), "The Model of Text: Meaningful Action Considered as a Text", History, The Johns Hopkins University Press. Vol5, No1, Pp 91-117. -Kermode, Franck (1979), The Genesis of Secrecy. Massachusetts. Harvard University press. -Mackenzie, Dylan (2019), Living Metaphor Exploring Freedom and Heuristic Insight in Aesthetic Appreciation, Character Development, and Learning. Canada, Halifax, Nova Scotia. -Masong, Kenneth (2012), "Metaphor, Poiesis and Hermeneutical Ontology: Paul Ricoeur and the Turn to Language", Pan Pacific Journal of Philosophy, Education and Managment1, No1. Pp: 2-7. -Petrovici, Iasmina (2013), "Philosophy as hermeneutics", The world of the text concept in Paul Ricoeurs' hermeneutics, Social and Behavioral Sciences 71 Pp: 21-27. -Ricoeur, paul (1974), The Conflict of Interpretations: Essays in Hermeneutics, ed. Don Ihed, Trans: Willis Domingo et al. Evanston Northwestern University Press. -Ricoeur, paul (1980), "Narrative Time", Critical Inquiry, Vol.7, No.1, pp. 169-190. Chicago. The University Chicago Press. -Ricoeur, paul (1981), Hermeneutics and the Human Sciences: Essays on Language, Action and Interpretation, ed. Trans: John B. Thompson, Cambridge. Cambridge University Press. -Ricoeur, paul (2004), Metaphor and Philosophical Discourse in the Rule of Metaphor, Translated by Robert Czerny, Taylor & Francis Library. Pp: 303- 372. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 490 |