بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی "Prospects" درآموزشوپرورش | ||
زبانشناخت | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1399، صفحه 93-114 اصل مقاله (511.73 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ls.2020.5609 | ||
نویسندگان | ||
شیما زرگر بالای جمع1؛ شهرام مدرس خیابانی* 2؛ محمدجواد حجازی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
فرهنگها انتظارات خود را دربارهی دستیابی به باورها و ارزشهای اجتماعی خود توسط آموزش زبان به افراد جامعه منتقل میکنند و نقشپذیری یکی از پیامدهای آشکار این فرایند است. وظیفهی مراکز آموزشی تنها به موضوع آموزش محدود نمیشود بلکه بخش مهمی از تأثیرپذیری فرهنگی نیز از کارکردهای آنها میباشد. برایناساس، پژوهش حاضر برمبنای زبانشناسی نقشگرای هلیدی (1960) و بهطور مشخص الگوی نشانهشناسی کرس و ون لیوون (2006) به بررسی موردی بازنمود متغیرهای اجتماعی در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی"Prospects" در آموزشوپرورش میپردازد. این مقاله بر این پرسشها تأکید دارد: 1- بازنمایی گفتمان در تصاویر مرتبط با "فعالیتهای تفریحی" چگونه است؟ 2- "جنسیت" در تصاویر این کتابها به چه صورت به تصویر کشیده میشود؟ هدف اصلی این مطالعه آن است که به روش توصیفی-تحلیلی از طریق بررسی تصاویر کتابهای آموزش زبان، کارکردهای اجتماعی و فرهنگی زبان را بررسی کرده و چگونگی بازنمایی گفتمان را در این متون تبیین نماید. نتایج نشان میدهد که این کتابهای آموزش زبان انگلیسی در آموزشوپرورش از رویکرد غالب جنسیتی برخوردار نیست و انتخاب نوع فعالیتهای تفریحی نیز بدون جهتگیری فرهنگ زبان مبدأ یا زبان مقصد بوده است؛ بدین صورت که تصویرساز درانتخاب تصاویر توجه مشخصی به زبان خود یا دیگری نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش زبان"؛ "متغیرهای اجتماعی"؛ "تاثیرگذاری فرهنگی"؛ "نقشپذیری"؛ "ارتباط تصویری" | ||
مراجع | ||
چندلر، د. (1387). منابع نشانه شناسی، ترجمهی مهدی پارسا، تهران: پژوهشکدهی فرهنگ و هنراسلامی.
رحیمی، مهرک و یدالهی، سمانه (1388). "نگرش مدرسان زبان به ترویج فرهنگ مصرفی غرب در کتب آموزش زبان انگلیسی"، فصلنامهی فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده، سال 5، 16: 112-85.
رهبر، بهزاد و حاتمی، پدرام (1395). "بررسی چگونگی نمود تبعیض جنسیتی در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسیSpeak Now تألیف مؤلفان ایرانی و غیرایرانی"، دومین کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی، شیراز: مرکز توسعهی آموزشهای نوین ایران.
عبدالهزاده، اسماعیل و بنیاسدزاده، سمیه (1389). "ایدئولوژیهای موجود در کتابهای زبان انگلیسی": مطالعهی دیدگاههای معلمان و دانشآموزان، مجلهی مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی، سال53، 217: 18-1.
معینیان، نرمینه (1395). "بررسی جامعهشناختی تفاوت زبان بین زنان و مردان"، مطالعات جامعه شناسی، سال9، 33: 93-83. میمندی، شهربانو (1394). بررسی مقایسهای مؤلفههای فرهنگی در دو کتاب آموزش زبان فارسی و انگلیسی بهعنوان زبانهای خارجی، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز: دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی.
هاشمی، سهیلا و شهرآرای، مهرناز (1387). "بررسی باورها و ارزشهای دانش آموزان، خانواده و کتابهای درسی دربارهی تساوی جنسیت"، پژوهشکدهی زنان: مطالعات زنان، 6 (2): 46-27.
Alavi Moghaddam B., Kheirabadi R., Anani sarab M., Forouzandeh E., Khadir Sharabyan Sh., & Ghorbani N. (2017). Prospect 1, Tehran: Iran text-books Press.
Alavi Moghaddam B., Kheirabadi R., Forouzandeh E., Khadir Sharabyan Sh., & Nikoopour J. (2016). Prospect 2, Tehran: Iran text-books Press.
Barths, R. (1977). Image,music,text, London: Fontana.
Kheirabadi R., Alavi M., Alavi Moghaddam B., Anani sarab M., Ghorban Dordi Nejad F. & Rahimi M. (2016). Prospect 3, Tehran: Iran text-books Press.
Kress, G. & Van leeuwen, T. (2006) [1996]. Reading images, the grammar of visual design, (2nd ed), New York:Routledge.
Meshkat, M. (2002). The cultural impact of EFL books on Iranian language learners, Ph.D. Dissertation: University of Tehran.
Metz, C. (1975). "The Imaginary Signifier", Retrieved from: https://academic. oup.com/ screen/articleabstract/16/2/14/1644356?redirectedFrom=PDF
Tang, Y. (2006). "Beyond behavior" : Goals of cultural learning in the second language classroom, The Modern Language Journal, 90, 1: 86-99.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 579 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |