نقش اطلاعات هیجانی در درک کلامی سالمندان فارسی زبان | ||
زبانشناخت | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1399، صفحه 243-259 اصل مقاله (216.53 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30465/ls.2020.5441 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نعیمی حشکوایی1؛ حسن عشایری* 2؛ مریم نوروزیان3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته زبانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، | ||
2گروه توانبخشی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پرشکی ایران | ||
3استاد گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران | ||
چکیده | ||
در نظریههای اجتماعی- شناختی پیشنهاد شده است که با روند سالمندی توانایی درک و تنظیم هیجان افزایش مییابد و این به دلیل افزایش بهینه حالت مثبت و افزایش مهارت در درک نشانههای هیجانی معانی واژه دارد. هدف از مقاله حاضر بررسی این نکته است که آیا هیجان از طریق معانی واژگانی جملات قابل درک است یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل میشود. از این رو چگونگی درک مقولههای هیجانی پایه شامل خشم، چندش، ترس، شادی و غم و نیز حالت خنثی از طریق آهنگ گفتار هیجانی در سه گروه سالمندان بالای 65 سال، میانسالان و جوانان بررسی شد تا این نکته مشخص شود که درک واژههای هدف بدون در نظر گرفتن آهنگ هیجانی و تعامل این دو حالت یعنی نوای هیجانی و محتوای واژگانی به چه صورت است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و نیز روش میدانی بر روی 30 آزمونشونده(در هر گروه 10 نفر) انجام شد. بر اساس مشاهدات این بررسی، سالمندان در درک جملات هیجانی از معانی واژهها استفاده میکردند و نوای گفتار هیجانی در درجه دوم قرار داشت. برخلاف سالمندان، جوانان و میانسالان جملات هیجانی را از طریق آهنگ جملات درک میکردند و معانی واژههای هیجانی در اولویت دوم قرار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
واژهای هیجانی؛ نوای هیجانی؛ روند سالمندی؛ هیجانهای پایه؛ تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
داماسیو، آنتونیو(1391). خطای دکارت: عاطفه، خرد و مغز انسان، مترجم: رضا امیر رحیمی، تهران: انتشارات مهرویسا. داماسیو، آنتونیو(1392). در جستجوی اسپینوزا، شادی، غم و مغز حساس، مترجم: تقی کیمیایی اسدی، تهران: نشر نگاه معاصر، چاپ اول. Abrams, L. and M.T. Farrell (2011). “Language Processing in Normal Aging”. In J. Guendouzi, F. Loncke, & M. J. Williams (Eds.), The Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes: Perspectives in Communication Disorders (49–73). Routledge.
Brummer, L. ; Stopa, L. and R. S. Bucks(2013). “The Influence of Age on Emotion Regulation Strategies and Psychological Distress. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 42(06): 1-14.
Chery, K. (2018). “An Overview of the 6 Type of Emotions”. www. Verywellmind.com. 10/22/2018-1:38 pm.
Damasio, A.(2001). “Emotion and the Human Brain”, In A.R. Damasio et al. (Eda) Annuals of the New York Academy of Sciences: 935(1), 101-106.
Ebner, N. and H. Fisher(2014). “Emotion and Aging: Evidence from brain and Behavior”, Frontiers in Psychology, 5(996): 1-6.
Gazzaniga, M.S.; Ivry, R.B. and G. R. mangun(2014). Cognitive Neuroscience. Fourth Edition, New York: Norton and Company Inc.
Harris, P. and at.al. (2016). “Understanding Emotion”, in Handbook of Emotions(4th ed.), Edited by Lisa Feldman Barretti and et al. New York, London, the Guilford Press.
Houston, J. et al. (2018). “Emotional Arousal Deficit or Emotional Regulation Bias? An Electrophysiological study of Age- related Differences in Emotion Perception”, Experimental Aging Research, 44(3): 187-205.
Isaacowitz, D. M et al. (2007). “Age Differences in Recognition of Emotion”, In Lexical Stimuli and Facial Expressions, Psychology and Aging, 22(1): 147-159.
Keshtiari, N. ; Kuhlmann, M.; Eslami, M. And Gisela Klann- Delins(2014). “Recognizing Emotional Speech in Persian: A Validated database of Persian emotional Speech( Persian ESD)”, Behavior Research Method, 47(1): 275-294.
Lancker, D. V. and N. A. Pachana (1998). “The Influence of Emotions on Language and Communication Disorders”, In Handbook of Neurolinguistics by Harry A. Whitaker. USA Academic Press.
Lindquist, K.A., MacCormack, j. K. and H. Shablack (2015). “The Roll of Language in Emotion: Predictions from Psychological Constructionism”, Frontiers in Psychology, 6:444.
Majid, A.(2012). “Current Emotion Research in the Language Sciences”, Emotion Review, 4(4): 432-443.
Mozziconacci, S.(2002). “Prosody and Emotions”. 7th International Conference on Spoken Language Processing, Denver, Colorado, USA, Sep. 16-20, ed. By John H.L. Hansen and Bryan Pellom, ISCA Archive, http://www. Isca-speech.org/archive.
Nygaard, L.C. and J. S. Queen(2008). “Communicating Emotion: Linking Affective Prosody and Word Meaning”, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 34(4): 1017- 1030.
Phillips, L.H.; MacLean D.J. and R. Allen(2002). “Age and Understanding of Emotions: Neuropsychological and Sociocognitive Perspectives”, Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 57 B( 6): 526- 530.
Ryan, M.; Murray, J. and Ruffman, T. (2009). “Aging and the Perception of Emotion: Processing Vocal Expressions Alone and with Faces”, Experiment Aging Research, 36(1): 1-22.
Scheibe, S. and Carstensen, L. (2010). “ Emotional Aging: Recent Findings and Future Trends” Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 65 B(2): 135-144.
Schmidt, J. et al. (2016). “Perception of Emotion in Conversation Speech by Younger and Older Listeners”, Frontiers in Psychology, 7: 781.
Urry,H.L. and J.J.Gross(2010). “Emotion Regulation in Older Age”, Association for Psychological Science, 19(6): 352-357.
Wagner, W. and D. Watson(2010). “Experimental and Theoretical Advances in Prosody: a Review”, Language and Cognitive Processes, 25(7-9): 905-945.
Zepeda, C. R. and et al.( 2017). “Language, Aging and Emotions: a Brief Review”. MOJ Gerontology and Geriatrics. 2(1): 202-203. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 768 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479 |