بازخوانی مفهوم «القیامه» در پرتو مطالعات شناختی و تاریخی | ||
| مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 4، زمستان 1398، صفحه 23-43 اصل مقاله (285.04 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فتحیه فتاحی زاده1؛ فریده امینی* 2 | ||
| 1استاد گروه قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(ع) | ||
| 2پژوهشگر پسا دکتری، گروه قران وحدیث دانشگاه الزهرا | ||
| چکیده | ||
| لقیامه یکی از اسامی آخرت در قرآن است که در همه کاربردها به صورت ترکیب یومالقیامه بکار رفته است،کاربردهای قرآنی حاکی از آن است مراد ازیومالقیامه زمان داوری است،در آثار لغویان این مفهوم از ماده [قوم] و به معنای برخاستن از قبر یا ایستادن در برابر خداوند ذکر شده است،مفسران در خصوص این مفهوم بر دو نظرند:برخاستن از قبر و ایستادن در برابر خداوند را به عنوان معنای این مفهوم ذکر کرده اند.مطالعه این ماده در خانواده زبانهای سامی گویای ساختارِ خلاق طرحواره تصوری قائم بودن که از مبنایی بدنمند برخوردار است،پیش مفهومی است که برای این ماده میتوان در نظر گرفت سپس این پیش مفهوم در قالب استعاره مفهومی به عنوان ساختارِ خلاقِ دیگر درمعناسازی،در قرآن بکار گرفته شده است و استعاره مفهومی[یوم القیامه دادگاه است] خلق شده است،کلان استعاره ای که استعاره های خرد متعدد بر محورآن انسجام یافته اند و مفهوم «القیامه» را در قرآن برای مخاطب مفهوم سازی می کنند،مفهوم سازی های صورت گرفته پیرامون مفهوم «القیامه» و تفاوت آن با مفهوم «بعث» دیگر مسئله ای است که به آن پرداخته شده است و نتایج حاکی ازآن است که عدم مشابهت در نگاشت های استعاری، عدم مشابهت در معنای حوزه واژگانی را به همراه خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن؛ القیامه؛ ایستادن؛ استعاره مفهومی؛ عدالت؛ ریشه شناسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |
||
| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 986 |
| تعداد مقالات | 9,876 |
| تعداد مشاهده مقاله | 12,396,818 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,698,484 |