نقد و تحلیل مجلدات هشتم، نهم، و دهم از تاریخ ادبیات کودکان ایران | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 16، دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 54، اردیبهشت 1397، صفحه 325-348 اصل مقاله (257.24 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رویا یدالهی شاهراه1؛ محمد جواد مهدوی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
در این مقاله، سه جلد آخر مجموعة تاریخ ادبیات کودکان ایران، تألیف محمدهادی محمدی و زهره قایینی، را در دو حوزة کلی ارزیابی کردیم: الف) مقدمات و زمینههای نظری، شامل: 1. نداشتن پیشینة کامل، 2. مشخصنبودن مبنای نظری و رویکرد نویسندگان در نوشتن تاریخ ادبیات و، بهطور خاص، تاریخ ادبیات کودکان؛ ب) مسائل ساختاری و محتوایی، شامل: 1. نداشتن ساختار منسجم، 2. مشخصنبودن تعاریف و اصطلاحات و گسست اثر از زمینة نظری ادبیات کودکان در ایران و جهان، 3. ارجاعندادن به منابع معتبر و طرح مدعاهای اثباتنشده، 4. گستردگی بیش از حد دامنة کار، 5. مشخصنبودن مبنای دورهبندیها، 6. مسائل مربوط به هیئت و ظاهر کتاب، و 7. مشکلات نگارشی و ویرایشی. درمجموع، علیرغم اشکالات نظری، ساختاری، و محتوایی، ارزش اصلی این مجموعه را میتوان در گردآوری منابع و اسناد مربوط به تاریخ ادبیات کودکان (بهخصوص اسناد نادر) دانست و آن را بهمنزلة منبع مهمی در این زمینه معرفی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ ادبیات کودکان ایران؛ نقد؛ محتوا؛ ساختار | ||
مراجع | ||
آشوری، داریوش (1392)، فرهنگ علوم انسانی، ویراست سوم، تهران: مرکز. فتوحی رودمعجنی، محمود (1387)، نظریة تاریخ ادبیات، با بررسی انتقادی تاریخ ادبیاتنگاری در ایران، تهران: سخن. فتوحی رودمعجنی، محمود (1393)، آیین نگارش مقالة علمیـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. محمدی، محمدهادی و زهره قایینی (1380)، تاریخ ادبیات کودکان ایران، ج 1، تهران: چیستا. محمدی، محمدهادی و زهره قایینی (1381)، تاریخ ادبیات کودکان ایران، ج 1، تهران: چیستا. محمدی، محمدهادی و زهره قایینی (1393)، تاریخ ادبیات کودکان ایران، ج 8، 9، و 10، تهران: چیستا. Kuhn, Thomas S. (1996), The Structure of Scientific Revolutions, 3rd edition, Chicago and London: University of Chicago Press. Nikolajeva, Maria (2014), Reading for Learning Cognitive Approaches to Children’s Literature, Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |