نقدی بر کتاب سیر ناتورالیسم در ایران | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 14، دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 54، اردیبهشت 1397، صفحه 281-303 اصل مقاله (267.94 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فواد مولودی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی | ||
چکیده | ||
در این مقاله، کتاب سیر ناتورالیسم در ایران اثر عبدالله حسنزادۀ میرعلی را معرفی و نقد کردیم. نخست، ویژگیهای زبانی، نگارشی، و صوری کتاب را بررسی کردیم و اشتباهات نگارشی و کمدقتیهای ویرایشی و بیتوجهی به ظرافتهای صوری را (از ضبط ناصحیح واژگان گرفته تا کاربرد اشتباه اصطلاحات تخصصی و ناهمخوانی عناوین با مطالب) نشان دادیم. درادامه، شیوۀ ارجاعدهی و میزان اعتبار مآخذ آن را بررسی و متنِ کتاب را در تطبیقِ با منابع مورداستفاده صحتسنجی کردیم. در بخش پایانی مقاله، بهگونهای تخصصیتر، چهارچوب نظری پژوهش و روششناسی و ابعاد محتوایی آن را نقد و ارزیابی کردیم و درپایان، به این نتیجه رسیدیم که «عدم تبیین دقیق مؤلفههای ناتورالیستی در چهارچوب نظری» و «ناروشمندی در مرحلۀ جمعآوری و تحلیل دادههای پژوهش» و «کمتوجهی به منطق درونی تطور داستان ناتورالیستی در ایران» سه ضعف عمدۀ کتاب سیر ناتورالیسم در ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیر ناتورالیسم در ایران؛ عبدالله حسنزادۀ میرعلی؛ داستان ناتورالیستی؛ روششناسی؛ چهارچوب نظری | ||
مراجع | ||
اسحاقپور، یوسف (1379)، بر مزار صادق هدایت، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: آگاه. ایدل، لهاون (1367)، قصة روانشناختی نو، ترجمة ناهید سرمد، تهران: شباویز. آلوت، میریام (1368)، رمان به روایت رماننویسان، ترجمة علیمحمد حقشناس، تهران: مرکز. برادبری، مالکوم (1386)، جهان مدرن و ده نویسندۀ بزرگ، ترجمۀ فرزانه قوجلو، تهران: چشمه. براهنی، رضا (1368)، قصهنویسی، تهران: البرز. بیات، حسین (1387)، داستاننویسی جریان سیّال ذهن، تهران: علمی و فرهنگی. پاینده، حسین (1390)، «عجز از بیان: قرائتی روانکاوانه از داستان سه قطره خون»، فصلنامۀ ادب فارسی (دانشگاه تهران)، دورۀ 1، ش 7 و 8، پاییز و زمستان. پروست، مارسل (1386)، در جستوجوی زمان ازدسترفته، 7 ج، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز. پریستلی، جی. بی (1352)، سیری در ادبیات غرب، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: شرکت سهامی کتابهای حبیبی با همکاری مؤسسة انتشارات فرانکلین. تراویک، باکنر (1373)، تاریخ ادبیات جهان، ترجمة عربعلی رضایی، ویراستة سعید حمیدیان، تهران: فرزان. تولان، مایکل جی (1383)، درآمدی نقادانهـ زبانشناختی بر روایت، ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی. جویس، جیمز (1380)، تصویر مرد هنرمند در جوانی، ترجمۀ منوچهر بدیعی، تهران: نیلوفر. حسنزادۀ میرعلی، عبدالله (1388)، سیر ناتورالیسم در ایران، سمنان: دانشگاه سمنان. دهباشی، علی (1380)، یاد صادق چوبک (مجموعهمقالات)، تهران: ثالث. ریمونکنان، شلومیت (1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: نیلوفر. سیدحسینی، رضا (1384)، مکتبهای ادبی، ج 2، تهران: نگاه. شمیسا، سیروس (1383)، داستان یک روح، تهران: فردوس. صنعتی، محمد (1388)، صادق هدایت و هراس از مرگ، تهران: مرکز. عبداللهیان، حمید (1379)، کارنامۀ نثر معاصر، تهران: پایا. عبداللهیان، حمید (1381)، شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر، تهران: آن. غیاثی، محمدتقی (1377)، تأویل بوف کور، تهران: نیلوفر. قربانی، محمدرضا (1372)، نقد و تفسیر آثار صادق هدایت، تهران: ژرف. کاتوزیان، محمدعلی (1384)، دربارۀ بوف کور هدایت، تهران: مرکز. لاج، دیوید (1388)، هنر داستاننویسی، ترجمة رضا رضایی، تهران: نشر نی. مارتین، والاس (1386)، نظریههای روایت، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: هرمس. میرصادقی، جمال (1376)، ادبیات داستانی، تهران: سخن. میرعابدینی، حسن (1377)، صد سال داستاننویسی ایران، ج 1 و 2 در یک مجلد، تهران: چشمه. Cohn, Dorrit (1978), Transparent Minds; Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction, Princeton University Press, Princeton, New Jersey. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,215 |