شکل نهایی فلسفهی عملی کانت بر اساس روایت آلن وود | ||
غرب شناسی بنیادی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، آبان 1395، صفحه 63-102 اصل مقاله (376.53 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین کلباسی1؛ حمزه حجت حاتم پوری* 2 | ||
1استاد گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
شکل نهایی فلسفهی اخلاق ایمانوئل کانت چگونه است؟ آیا همانطورکه شهرت دارد، نظام اخلاقی کانت نظامی خشک، سخت و انعطافناپذیر است و این فیلسوف آلمانی قرن هجدهم در مسیر سلوک اخلاقی، غایت و سعادت را کنار میگذارد؟ چگونه میتوان اصول اخلاقی کانت را در زندگی روزمره اجرا کرد؟ اینها پرسشهایی است که در این مقاله مطرح میشود و براساس تفسیر آلن وود از اخلاق کانت، پاسخهایی عرضه میشود که با نظر متداول درمورد اخلاق کانت تفاوت شایان توجهی دارد. تصویر دقیق اخلاق کانت باید با نگاه به کتاب مهجور مابعدالطبیعهی اخلاق ترسیم شود و غایت جایگاه مهمی در آن دارد. در مرحلهی عملی هم کانت فرمول دوم را ترجیح میدهد که در آن انسان غایت فی نفسه است و بهعکس تصور عمومی، راهحل اصلی کانت آزمون تعمیمپذیری و نتایج برآمده از فرمول قانون عام نیست. در همین راستا، عشق و علاقهی به نیکوکاری و کمک به دیگران نهتنها مانعی بر سر راه اخلاق نیست که کمکحال آن بهشمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
مابعدالطبیعهی اخلاق؛ غایتمندی اخلاق؛ انسان بهمثابهی غایت فینفسه؛ انسانشناسی تجربی؛ تمایل به تکلیف؛ عشق به دیگران | ||
مراجع | ||
منابع و علایم اختصاری آلنوود[i]
منابع شرح به غیر از سه منبع نخست قبلی که مورد استفادهی مترجمان نیز بوده است، در بخش شرح و توضیح، به این منابع نیز ارجاع داده شد:
[i] . با توجه به فقدان بخشی مستقل برای ذکر منابع، در انتهای متن اصلی مقاله، سعی شد منابع مورد استفادهی آلن وود بر اساس علائم اختصاری مندرج در کتاب مارک تیمنز و همچنین پاورقیهای خود نویسنده استخراج شود. در ضمن، نویسنده در ابتدای مقاله تذکر میدهد که ترجمهی انگلیسی آثار کانت از خود وی است؛ لذا درخصوص ترجمهی انگلیسی آثار اصلی کانت به ترجمهی مجموعهی کمبریج اشاره شد که ذیل نظر آلن وود است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 833 |