شکل- زندگی در اندیشۀ جورجو آگامبن بازخوانی و نقد کتاب اجتماع آینده | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 16، شماره 41، مهر 1395، صفحه 1-24 اصل مقاله (254.2 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزاد آذرکمند1؛ محمدعلی توانا* 2 | ||
1کارشناسارشد علوم سیاسی | ||
2استادیار علوم سیاسی دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب اجتماعآینده (The Coming Community) تألیف جورجو آگامبن، فیلسوف و نظریهپرداز معاصر ایتالیایی است. اثر مزبور یکی از متون برجسته در حوزۀ فلسفۀسیاسی و اندیشهانتقادی است که در چارچوب سنت فکری چپنو جای میگیرد. آگامین در این کتاب می کوشد با تفکر درباره زبان بهدرون سیاست نظری و عملی گام بردارد و از این طریق مفاهیم بنیادین سیاست غرب را به چالش بکشد و اجتماعآینده (موردنظر خود) را از دل تجربۀ نابزبانی بنا نهد. به عقیدۀ آگامبن نوعی شکاف و دوگانگی در سنتسیاسی و فلسفی غرب وجود دارد که ناشی از دوگانگیهای «فونه» (صوت یا آوایطبیعی و حیوانی) و «لوگوس» (کلام دلالتگر انسانی)؛ حیات طبیعی (زوئه) و حیاتمدنی و سیاسی (بیوس) و در یک کلام دوگانگی میان طبیعت و تمدن است. بهنظر میرسد آگامبن بهدنبال تعریفجدیدی از زیستسیاست (زندگیسیاسی) است تا از این طریق بتواند جایگاهطبیعت را در حیاتمدنی و سیاسی بازیابد. آگامبن در این اثر، بهتقدس زندگیسیاسی نمیاندیشد ومیکوشد تعلقاتهویتی اشخاص رااز طریق سهیمکردن آنها در تجربۀزبانی و «تکینگی موجود هرچه یا هر طور» بازآفرینی کند | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: جورجو آگامبن؛ اجتماعآینده؛ تجربۀزبانی؛ تکینگیهرچه؛ چپ-نو؛ زیستسیاست | ||
مراجع | ||
آدورنو، ت. و هورکهایمر، م. (1384). دیالکتیکروشنگری، ترجمه مراد فرهاد پور و امید مهرگان، تهران: گامنو. آگامبن، ج. (1391). زبان و مرگ در بابجایگاهمنفیت، ترجمۀ پویا ایمانی، تهران: مرکز. آگامبن، ج. a(1389). اجتماعآینده، ترجمۀ محمدرضا قربانی، تهران: رخداد نو. آگامبن، ج. a(1390). کودکی و تاریخ دربارۀ ویرانیتجربه، ترجمۀ پویا ایمانی، تهران: مرکز. آگامبن، ج. b(1389). آپاراتوسچیست؟ و سایر مقالات، ترجمۀ یاسر همتی، تهران: رخداد نو. آگامبن، ج. b(1390). وسایلبیهدف، یادداشتهایی در بابسیاست، ترجمۀ امید مهرگان-صالحنجفی، تهران: چشمه. آگامبن، ج.a (1394). «زمانی که باقی مانده است» در مصائب معنا، جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر، تألیف امیر کمالی، چاپاول، تهران:اختران. آگامبن، ج.b (1394). «ک» در مصائب معنا، جستارهایی در فیلولوژی، زمان و شعر، تألیف امیر کمالی، چاپاول، تهران: اختران. اوث ویت، و. (1386). هابرماس: معرفیانتقادی، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: اختران. باتامور، ت. (1380). مکتبفرانکفورت، ترجمه حسینعلینوذری، چاپدوم، تهران: نی. بنیامین، و. (1366). نشانهای به رهایی: مجموعه مقالاتی از بنیامین، ترجمه بابک احمدی، تهران: تندر. تورن، آ. (1380). نقد مدرنیته، ترجمه مرتضیمردیها، چاپاول، تهران: گامنو. رویل، ن. (1388). ژاکدریدا، ترجمه پویا ایمانی، چاپاول، تهران:مرکز. فوکو، م. (1390). تولد زیستسیاست، درسگفتارهای کلژ دو فرانس، 1978-1979، ترجمۀ رضا نجفزاده، تهران: نی. فوکو،م. (1393). اراده به دانستن، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپنهم، تهران: نی. کوکاتاس، چ. (1390). «یگانگی سرشت بشر و چند گانگی ارزشها»، در کتاب فلسفه و جامعه و سیاست، گزیده و نوشته و ترجمه عزتالله فولادوند، چاپدوم، تهران: ماهی. گیبینز و برومر، ج. آر. (1381). سیاست پستمدرنیته، ترجمه منصور انصاری، چاپاول، تهران: گامنو. مارکوزه، ه. (1363). انسان تکساحتی، ترجمه محسن مویدی، چاپسوم، تهران: امیرکبیر. معینیعلمداری، ج. (1385). روششناسینظریههایجدید در سیاست (اثباتگرایی و فرا اثباتگرایی)، تهران: دانشگاه تهران. میلز، ک. (1393). فلسفۀآگامبن، ترجمۀ پویا ایمانی، تهران: مرکز. نویمان، ف. (1385). «روشنفکراندر تبعید»، در جامعهشناسیانتقادی، به اهتمام پلکانرون، ترجمهحسنچاوشیان، تهران: اختران. هارلند، ر. (1388). ابر ساخت گرایی، فلسفه ساخت گرایی و پسا ساختار گرایی، ترجمه فرزانسجودی، چاپدوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. هورکهایمر، م. (1393). سپیدهدمان فلسفهتاریخبورژوایی، ترجمه محمدجعفر پوینده، چاپپنجم، تهران: نی.
Adorno, T.W.(1973). Negative Dialectics, tra. E.B.Ashton, London: The Continuum International Publishing: London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,181 |