نقدی بر کتاب روانشناسی زبان آموز: تفاوتهای فردی در یادگیری زبان دوم | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 16، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، مرداد 1395، صفحه 83-97 اصل مقاله (201.91 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا پیشقدم* 1؛ آتنا عطاران2 | ||
1استاد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
یکی از اصلیترین منابع درس روان شناسی زبان در رشتة آموزش زبان انگلیسی کتاب روان شناسی زبان آموز: تفاوت های فردی در یادگیری زبان دوم، نوشته زلتان درنیه (Zoltan Dornyei) است. نخستین بار این کتاب در سال 2005 منتشر شد و پس از آن در سال 2015 بازبینی گردید و در «راتلج» به چاپ رسید. با توجه به نقش مهمی که حوزة روانشناسی در رشتة آموزش زبان انگلیسی دارد، در این مقاله تلاش شده است این اثر نقد و بررسی گردد. نویسندة کتاب موردبحث مفاهیم مطرح شده در کتاب را به خوبی پیکره بندی کرده است؛ اما تأثیرات محیط و جامعه را بر ابعاد روان شناسانة زبان آموز لحاظ ننموده است. افزون براین، نویسنده به تشریح و توضیح نارسای برخی از مفاهیم پرداخته و از مفاهیمی چون هوش هیجانی که خود یکی از اساسی ترین مسائل مرتبط به یادگیری و روان شناسی زبان دوم است، بهره نبرده است. همچنین، به نظر میرسد نویسنده تلاش کرده است بدون اتکا به ابعاد فلسفی مفاهیم مطرح شده، به تعریف و تبیین آن ها بپردازد و این مفاهیم را به چالش نکشد. به طور کلی، محدود شدن اثر به جریان های پژوهشی غربی، درنظرنگرفتن عوامل محیطی و فرهنگی و به چالش نکشیدن مفاهیم ارائه شده در کتاب، ذهن مخاطب را بسیار محدود کرده است | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی؛ درنیه؛ آموزش زبان انگلیسی؛ نقد | ||
مراجع | ||
پیشقدم، ر. (1392). معرفی «زباهنگ» به عنوان ابزاری تحولگرا در فرهنگ کاوی زبان. فصلنامة مطالعات زبان و ترجمه. 4، صص. 61-47. پیشقدم، ر. (1393). آسیب شناسی روش های جمع آوری داده در مطالعات زبانی: گامی به سوی بومی سازی روش تحقیق در ایران. جستارهای زبانی، 2(18)، صص. 70-55. Aitchison, J. (1990). Language and mind: Psycholinguistics. In N.E. Collinge (ed.), Encyclopaedia of Linguistics (pp. 333-337). London: Croom Helm. Altan, M. X. (2006). Beliefs about language learning of foreign language-major university students. The Australian Journal of Teacher Education, 31(2), 45-52. Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Hall, E. T. (1976). Beyond culture. New York: Anchor Press/ Doubleday. Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. Kelley, R. E. (1992). The power of followership: how to create leaders people want to follow and followers who lead themselves. New York: Currency Book. Leung, L. (2006). Unwillingness-to-communicate and college students’ motives in SMS mobile messaging. Telematics and Informatics, 24(2), 115-129. Nyikos, M., & Oxford, R. (1993). A Factor Analytic Study of Language-Learning Strategy Use: Interpretations from Information-Processing Theory and Social Psychology. The Modern Language Journal, 77(1), 11-22. Peacock, M. (2001). Pre-service ESL teachers' beliefs about second language learning: a longitudinal study. System, 29(2), 177-195. Phillips, E. M. (1992). The Effects of Language Anxiety on Students' Oral Test Performance and Attitudes. The Modern Language Journal, 76(1), 14-26. Pishghadam, R., & Attaran, A. (2012). Rhetorical patterns of argumentation in EFL journals of Persian and English. International Journal of Research Studies in Language Learning, 2(1), 81-90. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,192 |