بررسی و نقد درسنامه «آموزش زبانهای خارجی» | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 16، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، مرداد 1395، صفحه 69-82 اصل مقاله (190.91 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کاوه بهرامی* | ||
استادیار زبان و ادبیات آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
درسنامه آموزش زبان های خارجی شامل 140 مقاله از مدرسان و پژوهشگران دانشگاه های جهان در رشته آموزش زبان های خارجی است. در این اثر، جدیدترین موضوعات و مباحث مربوط به رشته آموزش زبان خارجی، به ویژه در حوزه آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانی زبان ها، تا سال انتشار کتاب (2007) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. کتاب حاضر که موضوعات بسیار متنوعی را در برمی گیرد، می تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته های زبان و ادبیات آلمانی و آموزش زبان آلمانی در دانشگاه های ایران مورد استفاده استادان و دانشجویان این رشته قرار گیرد. با این حال نکاتی درباره جنبه های ظاهری، ساختاری و محتوایی این اثر قابل ذکر است. در نقد و بررسی حاضر سعی بر آن است تا نکات قوت و ضعف این کتاب به مخاطبان نشان داده شود. نتایج این پژوهش می تواند مدرسان رشته آموزش زبان آلمانی در ایران را با ابعاد و موضوعات جدید در روش تدریس زبان آلمانی آشنا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان؛ زبان آلمانی؛ یادگیری زبانهای خارجی؛ روش تحقیق | ||
مراجع | ||
بهرامی، کاوه (1392). «نقش عوامل بیولوژیک و عامل انگیزه در یادگیری زبان خارجی»، نقد زبان و ادبیات خارجی، دوره هفتم، شماره 11. Bausch, K.-R. / Christ, H. / Königs, F.G. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (1995). Erwerb und Vermittlung von Wortschatz im Fremdsprachenunterricht. Arbeitspapiere der 15. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen.
Bausch, K.-R. / Christ, H. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (1990). Die Ausbildung von Fremdsprachenlehrern: Gegenstand der Forschung. Arbeitspapiere der 10. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts, Bochum.
Bausch, K.-R. / Christ, H. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (2007). Handbuch Fremdsprachenunterricht, 5., unveränd. Auflage, Tübingen und Basel: Francke (UTB).
Bausch, K.-R. / Königs, F. G. / Krumm, H.-J. (Hrsg.) (2004). Mehrsprachigkeit im Fokus. Arbeitspapiere der 24. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Edmondson, W. / House, J. (2000). Einführung in die Sprachlehrforschung, Tübingen/Basel: A. Francke Verlag.
Krumm, Hans-Jürgen / Fandrych, Christian / Hufeisen, Britta / Riemer, Claudia (Hrsg.) (2010). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, 2. und vollständig überarbeitete und neu zusammengestellte Auflage, Berlin/New York: de Gruyter.
Riemer, Claudia (2002). »Wie lernt man Sprachen?«. Neue Sprachen lehren und lernen. Fremdsprachenunterricht in der Weiterbildung (Reihe: Perspektive Praxis). Quetz, Jürgen & von der Handt, Gerhard (Hrsg.). Bielefeld: wbv-Verlag, 49–83.
Riemer, Claudia (2006). »Individuelle Unterschiede beim Fremdsprachenlernen: Der Lerner als „Einzelgänger“. Konsequenzen für die Theorie und Empirie des Lehrens und Lernens von Fremdsprachen«. Vom Lehren und Lernen fremder Sprachen. Eine vorläufige Bestandaufnahme. Scherfer, P.; Wolff, D. (eds). Frankfurt a.M.: Peter Lang, 223-244.
Roelcke, Thorsten (1997). Sprachtypologie des Deutschen: historische, regionale und funktionale Variation. Berlin [u.a.]: de Gruyter. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 597 |