بررسی و نقد کتاب ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی | ||
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 16، ویژهنامه زبانشناسی و زبانهای خارجی، مرداد 1395، صفحه 1-21 اصل مقاله (335.2 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سهراب آذرپرند* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از نگارش این مقاله، معرفی و بررسی کتاب دوجلدی آموزش مقدماتی زبان ژاپنی زیرعنوان «ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی» است که بعد از نزدیک 15 سال در سال 2012 میلادی با رفع اشکالات نسخه قبل و تغییراتی در محتوا تجدید چاپ شده است. درحالحاضر نسخه زبان خارجی این اثر به دوازده زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی، پرتقالی، روسی، آلمانی، چینی، کرهای، تایلندی، اندونزیایی، ویتنامی در دسترس است و در بیشتر مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان ژاپنی درسراسر جهان و ازجمله گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران در مرحله مقدماتی بهعنوان منبعی قابل اتکا و کارآمد مورد استفاده است. ویژگیهایی ازجمله رفع اشکالات نسخه قبل، تهیه و تدوین کتاب بهوسیله کار گروهی و درنظر گرفتن کتابهای کمکی متعدد برای پوشش دادن چهار توانایی زبانی گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن باعث شده است که نسخه جدید کتاب حاضر از بهترین کتابهای آموزش زبان ژاپنی در دنیا محسوب شود. اماهنوز هم هرچند اندک،ایراداتی بر این کتاب وارد است. مقاله حاضر میکوشد به ویژگیها، نقاط قوت و ضعف این اثر بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: کتاب درسی؛ ژاپنی برای همه؛ سطح مقدماتی؛ کتابهای کمکی؛ چهار توانایی زبانی | ||
مراجع | ||
تاناکا، یونه و دیگران (2012). کتاب آموزشی دوجلدی ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی، توکیو: انتشارات سوری ئه نتّو وآکو. مجموع صفحات دو جلد 608 صفحه. ARC Academy (eds.) (2012). Kanji master, Vols. 1,2,3, Tokyo: Sansyusha. Association for Japanese-Language Teaching (1998).Japanese for Young People, Kodansha International Ltd. Atashi Golestan, Maryam(2012). “Iran ni okeru nihongo kyouiku: Tehran daigaku wo chushinni” (Japanese education in Iran: mainly about Japanese education in university of Tehran). Tokyo University of Foreign Languages (TUFS). Corpus- based Linguistics and Language Education, 8: 1-14. Kaigai gijyutsusha kenshu kyoukai (eds.) (1973). Shin Nihongo Kiso (The New Basic Japanese), 3A corporation. Kimura, Muneo (1991). Kouza Nihongo to Nihongo Kyouiku (Japanese Open Lectures and Japanese Education), Vol.15, Tokyo: Meijishoin. Neustupn´y, J.V. (1995). Atarashii Nihongo Kyouiku no Tameni (For New Japanese Education), Tokyo: Taishukan shoten. Sakano, Nagari (eds.) (1999).Shokyu Nihongo-Genki (Primary Japanese-Genki), Tokyo: Japan Times Publisher. Seki, Masaaki (1997). Nihongo Kyouikushi Kenkyu Jyosetsu (An Intoduction to Japanese Education Researches), 3A corporation. Takamizawa, takeshi (1997).Shin Hajimete no Nihongo Kyouiku-1)(The first Japanese Education), Tokyo: Asku, pp.275-77. Tanaka, Yone (eds.) (2012).Minna no Nihongo shokyu, Vols. 2, Tokyo: 3A Corporation. Textbook Ad hoc for Japanese Language Education (2007). Manabou Nihongo (Letʼs Learn Japanese), Vols. 1,2, Tokyo: Senmon Kyouiku Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,381 |