نقد و بررسی «سلسلهمراتبیبودن نیازهای انسان در نظریۀ مازلو» | ||
| پژوهشهای علم و دین | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 8، آذر 1392، صفحه 129-146 اصل مقاله (238.24 K) | ||
| نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سهراب مروتی1؛ حمیدرضا بهرامی2؛ مینا یعقوبی* 3؛ فرزاد غلامی4 | ||
| 1دانشیار دانشگاه ایلام | ||
| 2استادیار دانشگاه علوموتحقیقات اصفهان | ||
| 3دانشجویدکتری علوم قرآنوحدیث، دانشگاهایلام | ||
| 4دانشجویدکتریمدیریت،علوموتحقیقاتاصفهان | ||
| چکیده | ||
| چکیده نظریۀ «انگیزههای انسانی» مازلو یکی از شناختهشدهترین و تأثیرگذارترین نظریات روانشناسی از زمان پیدایش آن بوده است. در این نظریه، نیازهای اساسی انسان به ترتیب اهمیت در قالب یک هرم گنجانده شدهاست و بر اساس آن، نخست میبایست نیازهای اولیهای همچون نیازهای فیزیولوژیک، نیاز ایمنی و ... برآورده شوند تا بتوان به بالاترین سطح نیازها یعنی نیاز خودشکوفایی و تعالی متوجه گردید. به این ترتیب، یک نظم ناگزیر و سلسلهمراتب معین بر نحوۀ تأمین نیازها حکمفرماست. پژوهش حاضر اصل «سلسلهمراتبی بودن نیازهای انسان» را در نظریۀ مازلو از دیدگاه مکتب حیاتبخش اسلام و بر اساس آیات قرآن کریم و با روش تحقیق کیفی تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی، نقد و بررسی کرده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که به منظور دستیابی به خودشکوفایی و تعالی مورد نظر قرآن، تأمین مرحله به مرحلۀ نیازها ضرورتی ندارد و حتی در برخی موارد لازم است که انسان با اختیار خود از برخی یا همۀ نیازها به یکباره چشم بپوشد. ازجمله موارد نقض قرآن بر این اصل، میتوان به روزهداری، پرهیز از ریا، شهادتطلبی و آزمایش الهی اشاره کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها: مراتب نیازها؛ انگیزههای انسان؛ مازلو؛ تعالی اسلامی؛ شهادتطلبی؛ آزمایش الهی | ||
| مراجع | ||
|
منابع قرآن کریم. ابنفارس، احمدبنفارس (1404). معجم مقاییس اللغه، قم: مکتب الاعلام الاسلامی. اسدورو، لسترام (1386). روانشناسی، ترجمۀ جهانبخش صادقی، تهران: سمت. انصاری رنانی، قاسم (1381). «نقدی بر نظریۀ سلسلهمراتبی بودن نیازها در ایجاد انگیزش»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت بهبود و تحمل، ش 33 و 34. حسینی شاهعبدالعظیمی، حسینبناحمد (1363). تفسیر اثناعشری، تهران: میقات. شولتز، دوان. پی؛ و سیدنی الن شولتز (1385). نظریههای شخصیت، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، تهران: مؤسسۀ نشر ویرایش. طباطبایی، سید محمدحسین (1374). ترجمۀ تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: جامعۀ مدرسین قم. طبرسی، فضلبنحسن (1360). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، جمعی از مترجمان، تهران: فراهانی. طبرسی، فضلبنحسن (1377). تفسیر جوامع الجامع، تهران: دانشگاه تهران و مدیریت حوزۀ علمیۀ قم. طوسی، محمدبنحسن (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد قصیر عاملی، بیروت: دار إحیاء تراث العربی. قرشی، سید علیاکبر (1371). قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه. کریمی، یوسف (1387). روانشناسی شخصیت، تهران: مؤسسۀ نشر ویرایش. مازلو، آبراهام. اچ (1372). انگیزش و شخصیت، ترجمۀ احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس رضوی. مازلو، آبراهام. اچ (1389). «رویکرد آبراهام مزلو به دین و معنویت»، ترجمۀ مسعود فریامنش، فصلنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت، ش 58. مطهری، مرتضی (1377). آشنایی با قرآن، بیجا: صدرا. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه. موسوینسب، سید جعفر (1385). ابتلاء و آزمایش در قرآن، بیجا: ارزشمند. میلر، جی. پی (1379). نظریههای برنامۀ درسی، ترجمۀ محمود مهرمحمدی، تهران: سمت. ناظمزادۀ قمی، سید اصغر (1386). علی(ع) آینۀ عرفان، قم: بوستان کتاب.
Maslow, Abraham H. (1993). The Farther Reaches of Human Nature, Preface by Bretha G. Maslow, Introduction by Henry Geiger, Penguin. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,129 |
||
