بررسی و نقد دیدگاه پلنتینگا دربارۀ داروینیسم | ||
پژوهشهای علم و دین | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 8، آذر 1392، صفحه 1-23 اصل مقاله (264.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا آیتاللهی1؛ فاطمه احمدی* 2 | ||
1استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
چکیده پلنتینگا در تبیین تعارض تکامل و آموزۀ خلقت، به تجزیه و تحلیل «نظریۀ تکامل» میپردازد. او نظریۀ تکامل را، که به «واقعۀ عظیم تکاملی» تعبیر میکند، متشکل از چندین نظریه میداند و در قبال بخشی از نظریۀ عظیم تکاملی که «نظریۀ تبار مشترک» است، موضع میگیرد؛ همچنین، برداشتهای الحادی را از نظریۀ تکامل ناشی از برداشت نامتناسب «طبیعتگرایانه» از نظریۀ تکامل میداند که در قبال آن، بر این نظر است که میتوان از تلقی خداباورانه از نظریه و تلفیقی از نظریههای علمی و نظریههای دینی دفاع کرد. او موضعی دوئمی نسبت به علم اتخاذ میکند و از علم آگوستینی که نوعی نظریۀ علم دینی است، دفاع کرده و برای آن استدلال میآورد. در این نوشتار، نخست، نقدهای هسکر و مکمولین به موضع پلنتینگا آورده میشود و سپس برخی پاسخهای او تحلیل میگردد؛ در پایان، به بررسی دیدگاه او و ارزیابی نقدهای آن دو منتقد خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چگونه هسکر و مک مولین به هستۀ اصلی بحث پلنتینگا دست نیافتهاند؛ درنهایت، نیز نقص نظریۀ پلنتینگا برای تعبیر دینی از تکامل نشان داده خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: نظریۀ تکامل؛ واقعۀ تکاملی عظیم (GES)؛ نظریۀ تبار مشترک (TCA)؛ نظریۀ علم خلقت (SC)؛ علم آگوستینی | ||
مراجع | ||
منابع احمدی، فاطمه؛ و حمیدرضا آیتاللهی (1388). «بررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی (با تأکید بر آرای مکگراث، باربور و تد پیترز)»، فصلنامۀ علمی پژوهشی ادیان و عرفان، س 42، ش 1. آیتاللهی، حمیدرضا (1392). سنجههایی در دینپژوهی معاصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. باربور، ایان (1362). علم و دین، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، مرکز نشر دانشگاهی. پلنتینگا، آلوین (1380). «علم آگوستینی یا دوئمی»، ترجمۀ مرتضی فتحیزاده، مجلۀ جستارهایی در فلسفۀ دین. پلنتینگا، آلوین (1381). «تکامل و نظم»، ترجمۀ حسن قنبری، فصلنامۀ پژوهشهای فلسفی کلامی، ش 11 و 12. قراملکی، احد فرامرز (1373). موضع علم و دین در خلقت انسان، تهران: آرایه. Hasker, William (1992). Evolution and Alvin Plantinga, Department of Philosophy, Huntington College. Hasker, William (1993). Should Natural Science Include Revealed Truth? A Response to Plantinga, Department of Philosophy, Huntington College. McMullin, Ernen (1991). Plantinga's Defense of Special Creation, University of Notre Dame. Plantinga, Alvin (1991). When Faith and Reason Clash: Evolution and the Bible, University of Notre Dame. Plantinga, Alvin (1992). On Rejecting the Theory of Common Ancestry: A Reply to Hasker, University of Notre Dame. Plantinga, Alvin (1993). ‘Is Naturalism Irrational’, http://www.giffordlectures. .org/Browse .asp?PubID=TPWAPF and Volume=0 and Issue=0 and ArticleID=13. Plantinga, Alvin (1996). Darwin, Mind and Meaning, http://www.calvin.edu/academic /philosophy/virtual_library/articles. Plantinga, Alvin (1997). ‘Methodoligical Naturalism’, http://www.rationalwiki.org/wiki/Methodological_naturalism. Plantinga, Alvin (2002). ‘Against Naturalism’, http://www.naturalism.org/plantinga.htm. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,550 |